Hoera, de eerste 1000 km. zitten erop!!! - Reisverslag uit Châtellerault, Frankrijk van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Hoera, de eerste 1000 km. zitten erop!!! - Reisverslag uit Châtellerault, Frankrijk van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Hoera, de eerste 1000 km. zitten erop!!!

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

17 Mei 2013 | Frankrijk, Châtellerault

Lieve allemaal,

Fijn al die reacties! Ik zou ze het liefst een voor een beantwoorden, maar dan krijg ik een serieus huwelijksprobleem, vrees ik. Ik pik er dus af en toe eentje uit, min of meer willekeurig.
Christ opnieuw bedankt bedankt voor je lieve en aanlokkelijke aanbod! We houden het gewoon te goed, want wij gaan door. Anny, sterkte en Ad ook , alweer als Floris Nightingale; verwen Anny maar goed. Broer Chris, wat een oneerbare voorstellen! Wens Bastiaan veel sterkte met de laatste loodjes. Mieke en Toon, hopelijk wordt het weer ook bij jullie beter. We bellen wel. Bert en Lucie, waar zitten jullie? In ieder geval in hetzelfde schuitje!Fiets niet te hard; in de Pyreneeen schijnt sneeuw te liggen.

De feiten:

Dag 12: Vendome-Tours 74 km.
Dag 13: Tours Chatellerault 98.6 km Na 96 km de 1000 bereikt zonder het in de gaten te hebben!

Voor wie meer wil lezen:

Dag 12 Donderdag
Door de hartelijke ontvangst in Vendome van onze chambre d 'hotes gastheer en mevrouw, de heerlijke maaltijd, het uitgebreideontbijt en een goede nachtrust raakten we uit onze dip. En de zon scheen, een heerlijke aanblik! Het was echt pelgrimsweer: af en toe zon, dan weer een buitje, een Hollandse lucht en een matige wind. We startten met een uitgebreide bezichting van Vendome, kerken, oude poort, alles waar we vorig jaar geen tijd voor hadden. En toen op de pedalen. We ontmoetten enkele medepelgrims en kwamen eindelijk weer in de vrolijke Santiagostemming van vorig jaar. Iedereen klaagde over het vreselijke weer, zelfs de Franse. We voelden ons dus geen watjes!
In Tours waar we na een heerijke rit langs de rivier arriveerden bleek de jeugdherberg gesloten, maar een aardige Nederlande VVV mevrouw regelde voor ons een betaalbaar hotel. We aten vorstelijk bij Le chien jaune; een menu van 20 Euro op Raadhuisniveau.
Een heerlijke dag!

Dag 13 vrijdag
Inderdaad, een echte vrijdag, voor ons de 13e! De zon scheen en de wind leek te gaan draaien.Ik fietste met blote benen, maar Toon hield zijn fraaie kuiten en biceps nog angstvallig bedekt. Na de indrukwekkende kathedraal Saint Gatien nog een keer te hebben bezocht, zochten we naar de route. We hadden wijzigingen gedownload en die zorgden ervoor dat we er bijna een uur over deden om de stad uit te komen via allerlei hoofdwegen. We kwamen wel langs het plekje waar Gerard, de dichter uit Barneveld, die vorig jaar tot wederzijds genoegen 2 dagen met ons kwartet optrok, zich bij ons aansloot.
Vlak voor Veigné ging het helemaal mis. De weg was weg, geen aanwijzingen, ook niet op het blad met wijzigingen. Van de wegwerkers mochten we er niet door. Het kostte ons uren om via andere dorpen weer op de route te komen; niemand wist de weg. Uiteindelijk stonden we na een hoop gezoek en 12 gevaarlijke km. op een 4 baans RN weer op hetzelfde punt, nu aan de andere kant van de werkzaamheden. Leve al mijn talismannen!
Fransen vinden het leuk om een praatje met je te maken als je ze de weg vraagt, maar ze sturen je alle kanten op en vaak glashard de verkeerde!
Ik heb er vandaag minstens 40 gesproken.

Op een terrasje in de zon maakten we het stoute voornemen gewoon ons plan om naar Graham en Penny in Chatellerault te fietsen door te zetten. Het was half 3 en we hadden nog 60 km. te gaan.Er stopte een aardige jongeman, een soort Luc F., die vertelde dat hij gewoon het geschreeuw van de wegwerkers had genegeerd en er door was gekomen; Balen!
Er ging nog van alles mis met de route en in het stadje Ch. kon niemand ons de goede weg wijzen, maar we hebben het gehaald. Om half 8 waren we er. Graham en Peggy hadden al een lekker biertje en maaltje klaar staan en konden zich ons vijven nog goed herinneren. De groeten, Louise, Rob en Gerard. Tot mijn verbazing bleken we al zoekend 2 km. boven de 1000 gekomen te zijn. Dat gaan we morgen eens goed vieren.
Mijn nieuwe motto is, vrij naar ma:

Heilige Jacobus, beste vrind
Zorg dat ik mijn camino terugvind!

Liefs voor allen!

Els.( Toon slaapt allang!)

• 17 Mei 2013 - 23:15

Petra En Ton:

Zo9 zieje maar weer : alles komt goed...groeten van Jacobus

• 17 Mei 2013 - 23:25

Margriet En Pierre:

Dag Els

Je mag je gastheer en gastvrouw ook van ons de groeten doen. Op jouw aanraden zijn wij vorig jaar ook bij hun geweest. We hebben enorm van hun gastvrijheid genoten.
    Langzaamaan verder gaan is inderdaad het beste, je reisgenoten die voor je uitfietsen hebben sneeuw op de Cruz de Ferro!!! Dat is toch bar en boos.

De eerste 1000 km, een mooie afstand. Succes weer op jullie tocht

Groet Margriet en Pierre
    Ps: misschien is een GPS ook een toy for gril??

• 18 Mei 2013 - 07:39

Veronie:

Hee kanjers,

Al 1000 kilometer, WOW.
    Een ( goede ) plek in de hemel verdienen valt inderdaad niet mee, maar jullie doen het fantastisch.
    Wat fijn dat jullie heilige gastmeneren en mevrouwen vinden die voor allerlei lekkers zorgen.
    Hier is het ook nog steeds koud, maar ja, met een mooi boek ( Het bezoek van de lijfarts ) bij de kachel is daar wel doorheen te komen.... ( komt voor jullie ook wel weer)
    Pas goed op mekaar.
    Alle sterkte en elke volgende ochtend doortrappen maar, ik ben onder de indruk!

Liefs, Veronie

• 18 Mei 2013 - 07:40

Emmy En Ton:

Gelukkig over de dip, goed zo.
    Wij waren doorgereden met alle ellende vandien.
    Leuke verhalen, buen camino
    Groeten uit de sneeuw,
    Emmy en Ton

• 18 Mei 2013 - 08:59

Rinie:

Van harte proficiat met de eerste 1000 kilometer. Hoever moeten jullie nu nog? Leuke foto's knap dat het je gelukt is om ze er op te zetten.
    Ben je al afgevallen?
    Kuzzies

• 18 Mei 2013 - 11:20

Gerard:

Hallo Els en Toon,

Chatelleraut, wat een heerlijke plek om te overnachten, bij die Schotse familie. zijn Frans is aandoenlijk maar hij kookt fantastisch. Leuk dat ze zich ons konden herinneren. Wel pelgrims, jullie zijn ondanks het mindere weer goed opgeschoten. Door jullie verhalen zit ik er weer middenin en laat het me niet los, er komt nog zoveel moois. Laat je niet afschrikken door de sneeuw op de Cruz de Ferro, dat is nog 1000 km verderop,tegen de tijd dat jullie er zijn kan het anders zijn. Neem de dag zoals die komt. geniet van de vergezichten en de ontmoetingen onderweg.

Groeten van Gerard

• 18 Mei 2013 - 12:15

Anne-Mieke En Martin:

En met jouw verhaal en alle reacties daarop reizen we in gedachten met jullie mee!
    Wat een prestatie om al 1000 km gefietst te hebben, ondanks de tegenslagen!

xxx

• 18 Mei 2013 - 13:39

Jacques & Tanja:

Hallo Toon en Els,

Wij bewonderen jullie doorzettingsvermogen. Ok 1000 km nu nog eens zo'n afstand en een beetje.
    Ga er maar vanuit dat het naar het zuiden warmer wordt.Advies: "Geniet van de mooie dingen en mensen onderweg en als je een pestbui, of dipje hebt denk dan maar dat het in Nederland nog slechter weer is!

gr
    Tanja & Jacques

• 19 Mei 2013 - 10:57

Ellie De Vries:

Lieve Els en Toon,
    Let op de lucht morgen (maandag), wij komen overvliegen en zullen zwaaien....... Hoeveel ben je al afgevallen Els?. Is al die ellende tenminste nog ergens goed voor. Schrale troost, maar waar wij naar toevliegen (Baskenland) zijn de weersvooruitzichten ook niet bijzonder fraai. Maar de vooruitzichten kloppen nooit, dus.... het wordt vast heel mooi weer, ook bij jullie. Sterkte!
    Groeten van Ellie en Nik

• 20 Mei 2013 - 13:47

Ell Van Oort:

toon en els,ik dacht dat ik een reaktie had geplaatst, maar zie het niet, dus:
    kei goed dat jullie nog doorzetten, met zulk weer.dat verdient meer dan een compliment.
    toon , je hebt me op een idee gebracht wat betreft onze slaapkamer. die is allang aan een opknapbeurt toe, nu weet ik wat ik mis en nu wil. jullie sterkte en dorzettingsvermogen, maar daar ontbreekt het bij jullie niet aan. houdoe,ell

• 20 Mei 2013 - 14:43

Frans En Ell:

Petje af voor jullie!! Hier is het al de koudste lente vanaf begin vorige eeuw, maar zoals jullie er af en toe bij staan als een paar verzopen "dweilen" , wij zouden het jullie niet na doen en draaien nog maar even de kachel op.
    Jammer dat jullie zo'n weer treffen, alles ziet er zoveel leuker uit met wat zon en het trapt zoveel lekkerder. Hopelijk komen er betere dagen en treffen jullie het in de Pyreneeën, alhoewel dat duurt nog even volgens mij.
    In ieder geval, hou vol en wij steken een kaarsje op voor betere tijden
    trap ze ! Frans

• 22 Mei 2013 - 15:58

Jasper En Susanne:

Ha Ome Toon en Tante Els,

wat is het weer een genot om jullie verhalen te mogen lezen. Echt knap hoe jullie door blijven zetten met weer of geen weer! We hopen dat er wel wat betere weersomstandigheden voorbij komen!!
    Groetjes Jasper & Suus

enne bedankt voor jullie super lieve kaart!!

• 22 Mei 2013 - 21:45

Ad Swinkels:

Jullie zijn echte pelgrims.Geen kluizenaars,maar pelgrims die door weer en wind al meer dan 1000 km gefietst hebben met dit weer.Proficiat Het is hier ook niet veel sopes. Alleen 1e Pinksterdag was het prachtig weer. Het werk van de H. Geest.Ad gaat a.s Zondag naar Valencia met het vliegtuig met 3 kompanen. Verder slecht weer tot a.s Zondag. Het gaat jullie goed.
    Groeten van Ad en Anny Swinkels.

• 23 Mei 2013 - 10:18

Annemiek De Jongh:

Dus bijna over helft, BRAVO!!!!!!!!!!!!!!!!!!Laat je me weten Els wanneer je in Roncesvalles aanlegt? Mooie fietsdag vandaag, hier is voor komende nacht ...nachtvorst voorspelt!
    Liefs en Bon Camino, Annemiek