Pamplona voorbij - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Pamplona voorbij - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Pamplona voorbij

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

30 Mei 2013 | Spanje, Pamplona

Lieve mensen,
Ik moest even een traantje wegpinken bij zoveel opbeurende woorden. Het is hier nog altijd zwaar shit. Gisteren vertrokken we met natte sneeuw en daalden we voorzichtig af. Het werden snel weer de ons inmiddels vertrouwde hoosbuien en ijzig koude wind. We troffen een Zweeds snel dat dinsdag op de mountainbike op de col verdwaald was in de sneeuw. Zij was in een shock geraakt en ze waren gered door een schaapherder die ze naar de refugio had gebracht. Bizar soort romantiek!
We hebben geen Pyrenee gezien Rob, alleen regen en mist. Wel kwamen we langs prachtige watervallen, extra mooi vanwege de vele regen. In Pamplona reden we snel al het moois voorbij, want het was even droog en dan kun je kaartlezen. Ik opperde voorzichtig dat je van daaruit met de bus naar huis kon, maar Toon was onverbiddelijk: het zou ook wel jammer zijn om na al die ellende alsnog op te geven. Dankzij Toons superbe navigatiekunst en mijn goede timing (ik houd de km. bij) kwamen we redelijk snel de stad uit. Het begon weer snel te hozen, de hellingen kwamen terug en de streek werd steeds meer verlaten. We wilden naar Puenta de la Reina, maar besloten terug te fietsen, bang dat we geen slaapplaats zouden vinden. We belandden in een dorpje onder Pamplona in een mooie schone albergo (=soort gite) die van alle gemakken was voorzien, maar waar we uiteraard wel tussen de snurkers moesten overnachten, niet Toons hobby, hoewel hij zelf het hardste snurkte van allemaal (weet je nog Joris!)
Voor 40 Euro hadden we 2 slaaplaatsen, 2 pelgrimsmenu´s en 1 1/2 fles wijn. Ongelooflijk!
Nu vertoont de lucht weer 50 tinten grijs, de een nog smeriger dan de andere en regent het pittig. Er hangt een dichte mist, misschien zit de zon daarachter verstopt, maar ik heb meer het gevoel dat hij is afgeschaft. Hopelijk gaat hij bij jullie schijnen, Ell.
Als pelgrim heb je onder deze omstandigheden maar 3 zorgen:
- Hoe houd/krijg ik mijn spullen droog?
- Waar kan ik overnachten?
- Waar vind ik iets te eten?
Mocht er al iets spiritueels in je opborrelen, dan wordt dat onmiddellijk teruggeblazen of weggespoeld!
We gaan er weer tegenaan vandaag. Ergens moet toch een beetje warmte te vinden zijn, in ieder geval in jullie reacties.
Liefs,
Els
(Toon verzorgt het pelgrimsontbijt!)

• 30 Mei 2013 - 08:50

Anne-Mieke En Martin:

Wat kun je toch beeldend vertellen, Els, ondanks je door gesnurk onderbroken nachtrust ;-)
    Houd vol, zeker nu je Pamplona voorbij bent!
    Weet je: ook wij willen graag mee delen in jullie roem, want in gedachten reizen we al die tijd al met jullie mee en beleven samen met jullie al die ontberingen. We gaan ervoor!

xxx Martin en Anne-Mieke xxx

• 30 Mei 2013 - 09:42

Henk Kerssens:

Hoi Toon en Els,

Wij leven met jullie mee.Gisteren teruggekeerd na een maand ZFrankrijk.Eigenlijk had Santiago beter daar kunnen liggen.Wij hebben nl redelijk goed weer gehad.Een dag ,zaterdag voor pinksteren,was volledig verregend en voor de rest " aangenaam" .Echter niet de temperaturen die normaal zijn voor die streek.Zo rond de 18 tot soms 22 gr..Daarbij kwam ook nog de koude Mistral.Wij zaten aan de voet van de Mt.Ventoux,in Vaison la Romaine.Toch nog veel gefietst.Niet de Ventoux op,regelmatig gesloten oa vanwege hevige sneeuwval en natuurlijk de harde wind.Maar de ontberingen die jullie hebben moeten doorstaan op je tocht,zijn van een geheel andere orde.Het is dus een echte pelgrimstocht tot nog toe geworden!!Maar desalniettemin heeeel veeeeel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen.Chapeau! Hebben jullie ook meegekregen dat Martin Coolegem op 9 mei is overleden? Heb een brief van Zwijsen ontvangen.Enfin succes met de laatste etappes.We blijven jullie uiteraard volgen.
    Bon courage.
    Gr.Henk en Marianne.

• 30 Mei 2013 - 09:43

Alice:

Diep respect voor jullie! Liefs Alice

• 30 Mei 2013 - 09:56

Margriet En Pierre:

Hè we zagen gisteren bij het nieuws dat het weer in heel Spanje goed was, maar kennelijk reist Neptunus nog met je mee. Ik wist niet dat ie kon fietsen. Geweldig al die rea tjes Els. Misschien moeten we met al die vakantie fietsende Udenaren een keer een mooie spo Zorro het doen.

• 30 Mei 2013 - 10:37

Ton Snoeren En Petra Vonk:

Hou vol Els en Toon .

Volgens Weerplaza schiet de temperatuur in Noord - Spanje omhoog en wordt 't alleen maar zonnig.

• 30 Mei 2013 - 11:07

Christ:

Liefste pelgrims
    Ik kan alleen maar zeggen " hoedje af " voor zo'n doorzettingsvermogen en vastberadenheid om het einddoel te bereiken.
    Groetjes uit een weer regenachtig Aalbeke.

Christ

• 30 Mei 2013 - 12:19

Louise En Rob:

Hoi Els en Toon,
    Het moet toch een keer gaan gebeuren dat je 's morgens wakker wordt van de zon die zich aan je opdringt ! Als je zoveel regen, wind, stormen hebt doorstaan, komt er gegarandeerd ook de zonneproef. Die zullen jullie met glans doorstaan.
    Peinta la Reine (een prachtig stadje met een schitterende Romeinse brug) heeft zoals je waarschijnlijk zult hebben gezien voldoende slaapplaatsen: verstandig dat jullie geen onnodige risico's nemen:en ja, Els, de komende etappes zullen steeds beloond worden met prima refugio's en heerlijk lekkere pelgrimsmenu's voor inderdaad weinig geld. Ga er maar lekker van genieten. Vanaf nu is het eigenlijk alleen maar genieten....heel veel pelgrims onderweg en steeds dichter bij het einddoel. Heb je al aan de Pacheran gezeten ?
    We blijven met jullie meeleven: hou vol !!
    gr.
    xxx Louise en Rob

• 30 Mei 2013 - 17:20

Nolda:

Hoi Els en Toon,
    Wat een moed tonen jullie. Het is bijna 180 graden anders bij ons. Maar ja, wij zijn ook niet op pelgrimstocht. Bewonder jullie zeer voor jullie uithoudingsvermogen.
    Live groet
    Nolda

• 30 Mei 2013 - 19:27

Ell Van Oort:

goedenavond toon en els,
    ongelooflijk het weer dat jullie meemaken.
    het moet toch eens beter worden. en ik vind dat jullie er dan meer recht op hebben dan wij.
    overmorgen vertrekken wij naar de camping. ik hoop jullie te kunnen volgen via internet op mijn telefoon. anders wens ik jullie bij deze een goede voortzetting, nee een betere voortzetting wil ik zeggen. Als een huwelijk tegen een dergelijke pelgrimstocht bestand is zit dat in ieder geval meer dan goed.
    en els heb je al je wensen al gebruikt?
    we horen graag alle verhalen als jullie terug zijn.tot later, houdoe,ell

• 30 Mei 2013 - 20:31

Johan En Maria:

Hallo doorzetters!

Het kritieke punt voorbij. Dan moet de rest ook lukken! Gisteren zag ik dat het mooi weer gaat worden in Spanje.
    We hopen dat het laatste stuk van jullie reis echt genieten wordt!
    Nog bedankt voor jullie telefoontje op Johan z'n verjaardag. Dat jullie daar nog aan gedacht hadden!
    Veel liefs en nog een fijne tocht.

Johan en Maria

• 30 Mei 2013 - 21:01

Gerard Eijk:

Dag Pelgrims, het is goed te lezen dat jullie in Spanje zijn aangekomen en eindelijk de Camino Frances hebben bereikt, dat moet toch ook een goed gevoel geven. Niet met de bus naar huis, niks opgeven, ben je helemaal. Doorgaan, er komen nog zoveel mooie momenten, heerlijke ontmoetingen, mooie verlaten plekken, prachtige dorpen, ooievaars op kerktorens en vaak de roep van de koekoek die je begeleidt langs gekleurde velden. Ik kan alleen maar zeggen "doordouwen als het moet, genieten als het eventjes kan".

Toon en Els "BUEN CAMINO"

Gerard

• 30 Mei 2013 - 21:10

Bert & Lucie:

Els, Toon,
    Hou de moed er in; het weer wordt wel een keertje beter
    Bon camino.
    Bert & Lucie

• 31 Mei 2013 - 10:18

Hans Van Rijt:

Ha, Els en Toon,

Gefeliciteerd met het overwinnen van je trauma van vorig jaar!
    En natuurlijk... Welkom in Spanje.
    Nou nog een beetje beter weer en dan... op naar de eindstreep!

Groetjes en veel succes!

• 31 Mei 2013 - 18:39

Lia:

Nou niet opgeven, hoor! Daar heeft Toon wel gelijk in. Het kan alleen maar beter worden, het weer. Heb ontzettend veel respect voor jullie, dat mag gezegd!
    Bedankt voor het mooie verslag, heel veel succes!
    Groetjes, Lia.

• 01 Juni 2013 - 08:02

Hetty:

Hoi Els en Toon,

Met veel belangstelling en bewondering lees ik jullie reisverslagen. Wat een weer, en wat knap om steeds verder te gaan. Zeker van Els!!!! Vol houden hoor! Na regen komt altijd zonneschijn.
    Heel veel succes met de laatste kilometers!!!
    groet, Hetty

• 02 Juni 2013 - 17:13

Jack En Janine:

Hit is wel een echte pelgrims tocht met al die ontberingen, maar dat maakt het allemaal wel avontuurlijker ,en de voldoening op het einde alleen maar groter groetjes en hopelijk wat beter weer de verdere tocht Jack en Janine

• 03 Juni 2013 - 08:11

Willemien Kodde:

Ha Helden!
    Wat een doorzettingsvermogen. Hoewel je alleen bezig kunt zijn met: hoe houden we onze spullen droog, waar slapen we/eten we? moet al dat afzien toch wel een zuiverende werking hebben, zowel van binnen als van buiten.
    Heel veel succes met het laatste stukje!!
    Willemien

• 04 Juni 2013 - 21:56

Joris:

Hoi lieve peetouders,

heel veel bewondering voor jullie heroïsche tocht, blijf vertrouwen op de zon die toch eens achter de wolken vandaan moet komen, maar blijf vooral vertrouwen op elkaar en jullie geloof in de goede afloop van deze reis!
    Ik blijf jullie tocht volgen, en duim voor nog een paar mooie dagen, houd de moed erin!

Dikke kus
    Joris

• 10 Juni 2014 - 09:24

Catrien Scheele-Timmer:

Ik wens jullie een goede reis, met mooi weer.

liefs Catrien.