Door het Schwäbische land naar de Bodensee - Reisverslag uit Langenargen, Duitsland van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Door het Schwäbische land naar de Bodensee - Reisverslag uit Langenargen, Duitsland van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Door het Schwäbische land naar de Bodensee

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

27 Mei 2014 | Duitsland, Langenargen

Wbj verslag 3

Vrijdag 23 mei: Van Bretten naar Weil der Stadt. 58 km.
Zaterdag 24 mei: Van Weil der Stadt naar Mössingen 61 km.
Zondag 25 mei: Van Mössingen naar Mengen 78 km. ( inclusief Schwäbischer Alb!)
Maandag 26 mei: Van Mengen naar Langenargen (Bodensee) 80 km.

Dag allemaal,

Bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties. Ben S. , leuk dat je ons volgt; Couperus reist zo ook een beetje mee naar zijn geliefde Rome, al zou hij een comfortabeler vervoermiddel prefereren! Ben C., Toon was helemaal opgelucht dat hij nog steeds "op kop" zit bij UDD. Bij onze tocht rijd ik op kop ( Toon heeft geen zin om op mij te moeten wachten!) en leest Toon alle aanwijzingen voor. Ik houd dan de km. bij en probeer de weg te vinden, een goede training voor het tanende korte termijngeheugen. Het is soms een tijdrovend gepuzzel, met stil staan en zoeken. Niet alles klopt bij de heer Reitsma, maar de route is prachtig. Volgende keer GPS naast het boekje; Els en Fons uit Rooy hebben dat ook en liggen ruim een halve dag voor op ons.
Ook op culinair gebied komen we niets te kort. De meest originele eetplek tot nu toe was in het restaurant van een tennisclub waar men o. a. Servische maaltijden serveerde; heerlijk ook dat vertrouwde plok plok geluid van de tennisballen!
De foto ' s zijn nog niet echt een succes. Ik ga weer proberen ze bij het verslag te krijgen. Ze staan ook in omgekeerde volgorde zag ik. Voor de liefhebbers; die op mijn toestel zijn veel mooier!
Het weer is wat wisselvalliger geworden; soms pittige onweers- en regenbuien, maar we mogen niet mopperen vergeleken met .... We fietsen er gewoon doorheen en de meeste regen valt trouwens als we binnen zijn. En de zon komt ook elke dag aan bod. Het gaat dus nog steeds prima met ons en we zijn inmiddels gearriveerd aan de Bodensee. Vandaag gaan we via Bregenz de Alpen in en kunnen we boekje 1 naar huis sturen!

De details, alleen voor de liefhebbers!!

Vrijdag 23 mei wandeldag
We werden wakker van een bekend geluid: de regen kletterde tegen de ramen. Ws. had ik iets te uitdagend naar het grote Jacobsbeeld bij de Dom van Speyer gekeken; Jacobus nam wraak. We trokken voor het eerst de regenpakken aan. Het kostte ons veel tijd om de route terug te vinden. Bij de vele stevige klimmen kwam ik telkens in ademnood en ging ik lopen. Toon bleef in het zadel en kwam zelfs te voet terug om mijn fiets mee naar boven te zeulen, de schat! In Pforzheim verdwaalden we door de onduidelijke aanwijzingen hopeloos, maar mijn verkenner wist toch de route terug te vinden. Uiteindelijk belandden we via een prachtig pad door het Würmtal het leuke stadje Weil der Stadt waar we in een leuk typisch Duits hotelletje (zie foto 1) overnachtten.

Zaterdag 24 mei topdag
We startten met 4 uur hoosbuien, maar toen we ' middags door het mooie natuurpark Schönbuch fietsten won Franciscus; de hemel trok open en kleurde mediterraan blauw. Die heilige verdient een kaarsje in Assisi!
'S Middags kwamen we ook door de mooie stad Tübbingen. We maakten een foto op de brug (foto 2) en zeulden onze fietsen omhoog door het drukke voetgangersgebied naar de markt (foto 3) met zijn mooie Rathaus met graffitoversieringen en de vele fraaie vakwerkhuizen. Het was een groot feest: de zon scheen uitbundig, de terrasjes zaten vol, overal werd muziek gemaakt, iedereen keek vrolijk. We konden er bijna niet wegkomen, maar reden toch maar verder naar Mössingen waar we overnachtten in een hotel bij een Brauhaus. Onze fietsen sliepen bij de brouwketels (foto 4 en 5)

Zondag 25 mei
De eerste echte bult, de Schwäbische Alb, (737m. hoog) leverde geen problemen op. We belandden in het lieflijke Schwabenland en fietsten over slingerende, vlakke weggetjes tussen de heuvels door, langs bloeiende alpenweiden en idyllische dorpjes. (Foto 6, 7, 8 speciaal voor Toon en Cor: dit is het Zwavenlandje waarover tante Dina zong!)
Weinig verkeer, mooi weer, wat wil je nog meer?
Na een uurtje verkeerd rijden over slechte wegen, kwamen we uiteindelijk in Sigmaringen waar we het romantische barokslot van de Hohenzollern dat hoog boven de stad uittorende op de foto zetten (foto 9 en 10) Via de Donauradweg fietsten we naar Mengen

Maandag 26 mei
Na 30 km. door een saai landbouwgebied te hebben gefietst waar de enige bezienswaardigheid een dood spoorlijntje was (zie foto 11), reden we door de heuvels naar de Bodensee. Vlak voor Langenargen fietsten we in een natuurpark langs velden vol blauwe, bloeiende irissen (foto 12)
Aan de Bodensee brak een hevig onweer los, dus we hebben er nog niet veel van gezien!

• 27 Mei 2014 - 07:57

Lonneke, Paul En Mats:

Hallo sportievelingen,
    Wat leuk om weer van jullie te horen. Weer een afwisselend verslag zeg. Goed om te horen dat jullie de taken zo eerlijk verdeeld hebben, daar houd ik wel van!;-)
    Blijf heerlijk genieten. Hier is alles nog rustig. Het hartfilmpje was weer uitstekend. Tor op heden geen babynieuws. Haha.
    Dikke kussen van ons

• 27 Mei 2014 - 08:25

P En M:

Hallo Els en Toon
    Dat klinkt allemaal heel aantrekkelijk! Jullie inspireren ons! Geluukig maar dat na regen nu ook zonneschijn komt in plaats van weer regen. Nu kunnen we ongestoord meegenieten van jullie verslag. Wij zullen vorig jaar niet de enigen zijn geweest die erg met jullie te doen hadden vanwege zoooooveel regen.
    Enne ja GPS dat is de oplossing. Ik noem het toy for boy, maar misschien is het bij jullie andersom... Wie weet.
    Fiets ze!

• 27 Mei 2014 - 08:57

Rinie:

De foto's zijn nog best mooi geworden, ik ga zo opzoeken hoever jullie nu zijn, want Langenargen zegt me niets. Vandaag vertrekt ons inwonend kind naar haar eigen huisje en zijn we weer saampies.
    Xxx en fiets ze

• 27 Mei 2014 - 15:43

Bert:

Hallo Toon en Els.
    Leuk te lezen dat het jullie zo goed gaat.
    Rond de Bodensee kun je ook mooi fietsen. Hebben Elly en ik ook gedaan,maar jullie moeten verder,
    Hier vandaag de hele dag regen dus geniet van het mooie en de zon. Goede vervolg reis en tot horens
    Groet Bert en Elly

• 27 Mei 2014 - 15:51

Jet Ruigendijk:

Oh oh oh, wat een afgunstwekkende foto's! Echt vakantie is dat: bloeiende velden en oude stadjes in beeld.
    Als ik er aan denk hoe jullie alles met-de fiets-doen, routes zoeken of moeten klimmen kent mijn bewondering geen grenzen.
    Fijn dat het goed weer is. En leuk spannend elke dag nieuw onderdak.
    Veel plezier op harde banden!
    Jet

• 27 Mei 2014 - 19:33

Joris:

hallo els en toon,
    mooi om te lezen dat het goed gaat, zo door het Duitse land. De Schwabische Alp is natuurlijk ook nog geen serieuze uitdaging voor jullie, de komende week zal het stevig werken zijn in de Alpen, maar dan smaakt het drankje 's avonds natuurlijk ook 2x zo goed moet je maar denken!
    Rob is vandaag ook vertrokken met de trein naar St Jean Piede de Port, om morgen weer op de fiets te stappen naar Roncesvalles. Diepe buiging voor al die sportievelingen in de familie.

Veel succes en een dikke kus,

Joris

• 27 Mei 2014 - 20:12

Emile Swinkels:

Mooie foto´s en een levendig verslag! Fijn dat jullie zo genieten ondanks dat het weer niet altijd even mooi is. Op naar het volgende boekje. Veel succes verder en dikke knuffels van Jack en Rosa.
    Liefs Emile en Cindy.

• 27 Mei 2014 - 23:22

Willemien:

Hallo Els en Toon,

Fijn dat het zo goed gaat! Wat klinken jullie al ver weg!
    Ik had eerst niet in de gaten dat jullie berichten bij mijn SPAM binnenkomen. Ik had dus wat leeswerk.
    Mooie foto's, Els! Dat schept verplichtingen voor een fotoboek!

Liefs,
    Willemien

• 28 Mei 2014 - 10:39

Dienke En Frans:

Dat schiet lekker op, Els en Toon!
    De foto's zijn goed!
    Er is heel wat moois te zien op deze tocht.
    Heel veel succes met het vervolg.
    Liefs,
    Dienke en Frans

• 28 Mei 2014 - 17:58

Ben Santen:

Beste Els en Toon,

Het zware werk in de Alpen is begonnen.Jullie zijn al weer twee dagen verder. Is er in het reisschema ook plaats voor rustdagen?
    Italië is nu al dicht bij en zijn er plannen voor bezoek aan de vele interessante steden en stadjes in Noord- en Midden-Italië?
    Veel mooie dagen gewenst!
    Ben S

• 29 Mei 2014 - 13:00

Ad En Annie Swinkels, Venray:

Els en Toon,

Wat maken jullie toch mee. Mooie vakwerkhuize n, mooie stadjes , de Dom van Speyer, dode lijntjes.
    Heuvelen van meer dan 700 m. .Prachtig. En wij maar thuis zitten. Annie is weer gevallen. Een knie totaal ontveld. Het vel moet er nog overheen groeien.Dat komt wel, zegt de dokter.
    Wij wensen jullie een plezierige en droge reis toe. Vanaf de prachtige Bodensee naar het fraaie Zwitserland. Wat hebben jullie het toch goed en dat gun ik jullie ook.

Grpoeten van Ad en Annie Swinkels

• 03 Juni 2014 - 09:57

Martin En Anne-Mieke:

Vanuit een zonnig Zuid-Frankrijk kunnen wij toch jullie vorderingen volgen.
    Knap van jullie en fijn dat de reis zo afwisselend is en vooral goed verloopt!
    Naast de auto houden wij ons hier bij de benenwagen en dat bevalt ons opperbest!

Dikke kus van Martin en Anne-Mieke.

• 04 Juni 2014 - 10:45

Frans Van Oort /ell:

Hoi Toon en Els,
    leuk eens heeel andere verhalen te lezen dan over jullie tocht naar Santiago
    wat een afwisselende tocht! En wat vorderen jullie lekker
    veel plezier en succes voor het vervolg.

Verslag uit: Duitsland, Langenargen

Van Sint Petrus naar Sint Pieter

Dag vrienden en familie,

Gisteren sloot ik het blog van onze barre fietstocht naar Santiago de Compostella in 2013 af. Donderdag vertrekken we opnieuw naar een eeuwenoud pelgrimsdoel, Rome. De derde bedevaartsplaats die lang geleden een must was, is Jeruzalem, maar of we dat ooit nog halen ....?

Het zal een totaal andere reis gaan worden dan de populaire (fiets)tocht naar het graf van Sint Jacobus, , een zo mogelijk nog schitterender natuur, geen gîtes of refugio' s, maar meer luxe onderkomens, eerder een vakantie dan een pelgrimage!

En... Toon heeft beloofd dat de blik dit keer niet alleen op het einddoel, Rome, gericht zal zijn, maar we af en toe ook een dagje cultuur zullen snuiven in een van de vele mooie steden waar we doorheen of langs komen, of lekker van de zon gaan genieten op een mooi plekje.

We hebben gekozen voor de Reitsmaroute via Bregenz, Verona, Ferrara, Ravenna, Assisi. Ik probeer een kaartje in te voegen.

Mijn weblog houd ik bij op mijn ipad en als het lukt staan er dit keer meteen foto' s bij! Ook zullen de teksten nu echt korter zijn en als het weer dag in dag uit regent, gaan we gewoon met de trein naar huis!
Maar ik heb wat het weer betreft meer vertrouwen in Franciscus dan in Jacobus, al is zo'n opmerking natuurlijk wel de (weer)goden verzoeken!
We hebben er zin in!

Reisdoel: