Langs wijngaarden en Doms - Reisverslag uit Bretten, Duitsland van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Langs wijngaarden en Doms - Reisverslag uit Bretten, Duitsland van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Langs wijngaarden en Doms

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

23 Mei 2014 | Duitsland, Bretten

Maandag 19 mei: Rhens - Schwabenheim 92.5 km.
Dinsdag. 20 mei: Schwabenheim - Worms 67 km.
Woensdag 21 mei: Worms- Speyer 66 km. (Inclusief bezoek aan Worms)
Donderdag 22 mei: Speyer- Bretten 60.8 km. (Inclusief bezoek aan Speyer)

Lieve familie en vrienden,

Allemaal bedankt voor jullie goede wensen en reacties. We zitten nog steeds op de Reitsmaroute naar Rome en het gaat prima. De route is zeer afwisselend; langs de Rijn die nooit verveelt met zijn kastelen en ruïnes, door lieflijk glooiend landschap, door schattige dorpjes, tussen wijnvelden, maar ook door industriegebieden en over saaie lange wegen. Ook de kwaliteit van de weg varieert nogal: meestal rijden we over rustige wegen of prachtige fietspaden, maar ook regelmatig over gescheurde betonplaten, zandpaden met puntige keien en grind of opgebroken en afgesloten wegen. We fietsen overal gewoon doorheen, maar het is soms wel uitkijken geblazen!
Inmiddels hebben we onze eerste onweersbui achter de rug, maar we zaten net in het hotel in Bretten en het was zeer welkom, want het weer is al een paar dagen heel warm en drukkend (boven de 30 graden!) maar je hoort mij daar uiteraard niet over klagen!! Het is nu lekker afgekoeld en weer DROOG.
We hadden 4 dagen geen internet op onze overnachtingsplekjes; wifi is hier blijkbaar nog niet zo ingeburgerd. De foto' s staan blijkbaar links bij foto' s; beetje onhandig, ik zal proberen ze naar de verslagen te kopiëren. Voor de liefhebbers een uitgebreider verslag:

Maandag: omfietsdag
We reden verder over het Reinuferpfad, (foto1) en werden in St. Goar verwelkomd door Franciscus himself (foto 2 poster op kerk). Daar passeerden we ook de Loreley. Bij Bingen waar we de Mausenturm van de gruwelijke legende op de foto zetten (niet op ipad) en even een kijkje namen bij het aan Hildegard von Bingen gewijde museum (zeer geleerde dame uit de 12e eeuw) verlieten we de Rijn. Ingelheim stond hoog op mijn verlanglijstje: je vindt er de ruïnes van een grote Kaiserpfaltz, pausin Johanna die volgens de legende tijdens een processie beviel en daardoor door de mand viel, kwam ervandaan en Multatuli bracht er zijn laatste levensjaren door. In zijn huis is nu hotel Multatuli (foto 3) gevestigd en wij fietsten bijna een uur om en omhoog om dat te bekijken. Helaas, alles wat aan hem herinnerde was zo' n 20 jaar geleden geraumt en wij pakten er dus maar ons zoveelste terrasje. Overigens wist men nog wel over wie we het hadden.
We misten een afslag, fietsten nog een keer enkele km. (om)hoog en belandden uiteindelijk op een Weingut waar ook Fons en Els terecht gekomen waren en waar het goed toeven was.

Dinsdag: slechte wegendag
Zie boven. Ik had nog wel mijn sandalen aangetrokken om bruine voeten te krijgen. Nou, dat lukte prima! We komen al dagen zeer veel Biergärten tegen, maar Toon fietst zonder blikken of blozen door!
Pauzeren is met dit weer overigens een feest; bv. tussen de wijnvelden (zie foto 4)
In Worms vinden we een hotelletje bij de markt en eten we een heerlijke pizza op een terras.

Woensdag: domdag
We bezichtigen in Worms de dom (foto 5) en het Heiliger Sand, het oudst bewaard gebleven joodse kerkhof van Europa (foto 6+7) waar we achter een ouderwetse, statige Duitse leraar aanliepen die een voorbeeldige gymnasiumklas rondleidde
Marjolein, kun jij de tekst op de grafstenen lezen? Het is het graf van de beroemde rabbi Meir von Rothenburg en van een Frankfurter koopman die er zijn hele vermogen voor had opgeofferd om het lichaam van Meir vrij te kopen. Hij ligt naast hem begraven.
Ook fotografeerden we de mooie beelden van het Lutherdenkmal (foto 8)
We waren op tijd in Speyer, waar we rustig de dom wilden bezichtigen. Om 16.15 stonden we voor een belachelijk duur Bett und bikehotel. Er kwam een dame voorbij die een plaatselijke beroemdheid bleek, ze zong in allerlei koren en had zelfs in de Sint-Jan en in Rome gezongen. Ze kende ongeveer iedereen in Speyer en zou ons wel aan een betaalbare slaapplaats helpen. Nadat we uren tevergeefs achter haar aan hadden gefietst, hadden we heel Speyer gezien, maar nog geen slaapplaats; alles was vol! Unglaublich, zei ze teleurgesteld. We kozen dus toch maar voor de dure kamer waar ze niet eens wifi hadden! Gelukkig vergaten ze het ontbijt af te rekenen!

Donderdag: plakdag
Het was broeierig heet. We fietsten naar de stad en bezochten de mooie dom. Het interieur was sober, maar sfeervol, zachte, warme tinten, rose en gele zandsteen. (Foto 9 t/m 12) Ik bezocht ook de crypte, de mooiste en grootste Romaanse hallencrypte. Er waren veel graven en steenreliefs te zien, o.a. van Saksische keizers en Duitse koningen. Ook fietsten we naar het Magdalenaklooster waar we het Edith Steindenkmal op de foto zetten en naar de nonnen zwaaiden.
Na Bruchsal met zijn barokslot werd het landschap weer heuvelachtiger. We stopten net voor het onweer in Bretten waar we onze dorst lesten met heerlijk bier en rosé.

• 23 Mei 2014 - 08:46

Rinie:

Beste z en z
    Jullie zijn weer zeer goed bezig
    Kuzzies en veel fietsplezier

• 23 Mei 2014 - 09:08

Trea En Toon Swinkels:

Onze wens "Vaert wel ende levet scone" hadden we wel achterwege kunnen laten. Het schone leven was jullie al jaaaaaaren toevertrouwd. Jullie maken er wel een race van....Gemiddeld plusminus 80 km per dag.
    Beste gr. Tr. & To.

• 23 Mei 2014 - 09:39

Marjolein Koster:

Lieve 2,
    WOW klinkt allemaal heerlijk vooral die biergärten :D
    Ik zie de tocht al helemaal voor me zoals jij het beschrijft Els.
    Tóch een pittige tocht waarbij ik mijn ongetrainde kuitspieren al voel.
    Nog heel veel plezier en Mazal!
    Liefs van Marjolein

• 23 Mei 2014 - 09:49

Christ Van Belle:

Liefste Els en Toon

Jullie schieten blijkbaar goed op, ligt dit aan de weergoden die jullie goed gezind zijn?
    Hier heb ik opnieuw landgenoten van jullie te gast tot het eind van deze maand en daarna Portugezen voor 2 maanden.
    Laat de trappers maar rondraaien en geniet van deze tocht.
    Aan Toon laat de streekbiertjes van onderweg maar smaken maar wel met mate en met maten.

Groetjes van alle Van Belles en de Bo

• 23 Mei 2014 - 10:04

Jacques & Tanja:

Hoi Toon en Els,
    Jullie zetten er goed de "sloffen" in. Prima gemiddelde.
    Beter weer is jullie dit jaar ook gegund en ook veel "cultuur".
    Hou het roer/stuur recht. Wij wensen jullie nog heel veel plezier.
    We zullen proberen om tijdens onze trip jullie toch te volgen
    Gr.
    T&J

• 23 Mei 2014 - 10:14

Ben Cuppen:

Toon, doe maar rustig aan .Je bent nog steeds leider in UDD klassement.
    En Els, komt de romantische Strasse ook nog op je weg naar Rome?

• 23 Mei 2014 - 10:18

Harrie:

Gaat goed zo te lezen en ...ZON wat wil je nog meer. Succes verder.
    Harrie

• 23 Mei 2014 - 10:29

Marjolein:

Ha hier nog even een reactie, op de tekst van de joodse grafstenen.
    Op de linker staat op het bovenste randje , 'Ma'arom' dit betekent letterlijk 'komt wéér'.
    Oók wij geloven in een leven ná de dood ;D
    De rest van de tekst in niet duidelijk te lezen via de foto.
    Groet van Marjolein

• 23 Mei 2014 - 11:01

Henk Kerssens:

Hoi toon en els,

Leuk om het te volgen al die reisverslagen!Wij zitten nog steeds in zonnig ZFrankrijk in Apt( vlakbij Lourmarin, jullie wel bekend) Doe voorzichtig en veel succes met het vervolg van jullie reis.Hals und Beinbruch.......

Gr.Henk en Marianne.

• 23 Mei 2014 - 11:15

Dienke En Frans:

Fijn te horen dat de tocht goed gaat. Je komt volgens mij echt wel aan je trekken wat de cultuur betreft, Els!
    En de zon laat zich ook nietr onbetuigd. Juyllie komen vast chocoladebruin terug.
    Veel liefs,
    Dienke

• 23 Mei 2014 - 13:13

Ben Santen:

Beste ELS en TOON,

Jullie hebben de Rijn nu duidelijk achter jullie gelaten. Het gaat goed, begrijp ik.
    Goede voortzetting gewenst.

• 23 Mei 2014 - 17:35

Ineke:

Lieve Els en Toon,

Vandaag zonnig middagje Eindhoven met Jet. We hebben aan jullie gedacht! Fijn dat ee tocht voorspoedig verloopt en ... je had toch al bruine tenen? ;)

• 23 Mei 2014 - 23:38

Anne-Mieke En Martin:

Fijn dat jullie reis op een ontspannen, zonnige manier verloopt!
    Geniet maar lekker verder samen!

xxx xxx

• 26 Mei 2014 - 15:12

Wilma:

Hoi Ele en Toon, hartelijk dank voor jullie gelukwensen op donderdag 22 mei. Ik heb op jullie gezondheid een (alcoholloos) drankje genomen en de hoop uitgesproken dat jullie goed weer blijven houden. Verder hoop ik natuurlijk dat jullie een fijne tocht samen hebben over de Reitsmaroute.
    Groetjes, Wilma

• 26 Mei 2014 - 16:42

Ad En Annie Swinkels:

Toon en Els of Els en Toon,

Jullie schieten al lekker op. Je hebt al veel gezien.Veel doms en kathedralen.
    Worms. Speyer. Toe maar. Jullie hebben ook goed weer, dan smaakt het bier en de rose
    prima. We wensen jullie verder een fantastische voortzetting van deze tocht.
    Het wordt ook npog bergachtiger. Veel succes en tot wederhoren.

Ad en Annie Swinkels

Verslag uit: Duitsland, Bretten

Van Sint Petrus naar Sint Pieter

Dag vrienden en familie,

Gisteren sloot ik het blog van onze barre fietstocht naar Santiago de Compostella in 2013 af. Donderdag vertrekken we opnieuw naar een eeuwenoud pelgrimsdoel, Rome. De derde bedevaartsplaats die lang geleden een must was, is Jeruzalem, maar of we dat ooit nog halen ....?

Het zal een totaal andere reis gaan worden dan de populaire (fiets)tocht naar het graf van Sint Jacobus, , een zo mogelijk nog schitterender natuur, geen gîtes of refugio' s, maar meer luxe onderkomens, eerder een vakantie dan een pelgrimage!

En... Toon heeft beloofd dat de blik dit keer niet alleen op het einddoel, Rome, gericht zal zijn, maar we af en toe ook een dagje cultuur zullen snuiven in een van de vele mooie steden waar we doorheen of langs komen, of lekker van de zon gaan genieten op een mooi plekje.

We hebben gekozen voor de Reitsmaroute via Bregenz, Verona, Ferrara, Ravenna, Assisi. Ik probeer een kaartje in te voegen.

Mijn weblog houd ik bij op mijn ipad en als het lukt staan er dit keer meteen foto' s bij! Ook zullen de teksten nu echt korter zijn en als het weer dag in dag uit regent, gaan we gewoon met de trein naar huis!
Maar ik heb wat het weer betreft meer vertrouwen in Franciscus dan in Jacobus, al is zo'n opmerking natuurlijk wel de (weer)goden verzoeken!
We hebben er zin in!

Reisdoel: