Zon, zon, zon! - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Zon, zon, zon! - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Zon, zon, zon!

Door: Els en Toon

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

05 Juni 2013 | Spanje, El Burgo Ranero

Woensdag 5 juni
El Burgo Ranero

Dag lieve volgers,

We zitten 45 km. van Leon en ik zit eindelijk achter een gewone computer. Geen tabletstress! De reclame nam het telkens over en dan moest ik weer opnieuw beginnen, heel frustrerend.
Bedankt ook weer voor jullie lieve reacties.

Dit dorpje is zo arm dat het bijna schandalig aanvoelt om als luxe pelgrim in een hostal te zitten. We hebben hier vandaag voor het eerst buiten gegeten en kunnen ons geluk niet op. De zon schijnt al 2 dagen uitbundig. We doen bewust rustig aan en genieten: gisteren van kleine dorpjes waar helaas alle kerken met mooie Jacobsbeelden gesloten waren en van een heerlijke zelf gebrouwen lunch op een romantisch plekje aan een rivier bij een eeuwenoude stenen brug. Vandaag hindert de saaie weg over de Tierra de campos (de Castiliaanse hoogvlakte) ons niet. Die arme wandelaars lopen er uren parallel aan en kijken toch nog vrolijk.
Wij bezochten een Romeinse villa met mooie mozaieken tegen een lerarenentreeprijs en aten ons stokbrood met kaas bij een oeroude Ermita van Maria bij Sahagun, met blote armen en benen. We waren al vrij vroeg in dit dorpje en eindelijk werd Toons wens vervuld: een biertje in de zon op een dorpsterrasje!
Morgen gaan we op weg naar Leon.
Gisteren precies 4 weken geleden begon in Vlaanderen het slechte weer dat slechts 2 keer onderbroken zou worden door een mooie dag. Gisteren 1 week geleden kwamen we Spanje binnen onder erbarmelijke omstandigheden en nu wordt deze reis eindelijk wat ik ervan verwacht had. Ik hoop echt dat we dit mooie weer houden en op zijn minst dat het droog blijft! Ik kan geen regen meer zien!

De feiten:
woensdag (korte update uit dagboek) 29 mei Roncesvalles-Cizur Menor 57 km.
De hele dag takkenweer. Niets gezien, alleen wandelaars in poncho´s onder de modder. Mijn versnellingen leiden een eigen leven, heel verontrustend. Overnachting in gite.

donderdag 30 mei Cizur Menor- Estella 52 km.
Takkenweer. Af en toe droog. Hoogtepunten: de Ermita de Eunate, schitterend kerkje zomaar in de weiden en het stadje Puenta de la Reina. Waaiden vorige week gewoon mijn oorbellen uit mijn oren(nee, Ineke, niet jouw Santiagobellen. die zitten veilig opgeborgen!), nu waaide ik zelf bijna van de fiets. Maar mijn 5 talislieden waken nog steeds over mij!
In Estella krijgt een stokoude fietsenmaker mijn versnellingen weer op een rijtje en loopt met mij onder een paraplu naar een pension aan het Santiagoplein waar we konden overnachten.

vrijdag 31 mei Estella-Logrono 50 km.
Weer takkenweer. Ik knapte af, maar Toon kreeg me weer op de rails. Nog steeds waren de meeste kerken gesloten, maar we bekeken deze mooie stad uitgebreid. Het vele klimmen en dalen ging gewoon door tot Logrono. Een vriendelijke hostalmevrouw droogde onze kleren en de pacharan smaakte extra lekker.

zaterdag 1 juni Logrono-San Domingo 68 km.
De lucht was grijs, het was ijskoud, maar droog! We bekeken de stad Logrono, o.a. de oude pelgrimsbron. De Jacobuskerk was weer prachtig. Het valt me op dat m.n. deze kerken zeer rijk zijn versierd met prachtige beelden, beeldhouwwerk en veel bladgoud. Daar zullen in het verleden wel rijke sponsors aan te pas gekomen zijn.
En eindelijk zagen we iets van de omgeving. Bloeiende bermen met klaprozen, kamille, korenbloemen, koolzaad en nog tientallen andere mij onbekende soorten bloemen zagen we toen we een stukje van het wandelparcours volgden. Dat is veel mooier dan het fietspad dat tegenwoordig voornamelijk over N-wegen voert die rustig zijn omdat er een autoweg voor in de plaats is gekomen. Er kwamen weer flinke klimmen o.a. naar Sotes, 10 %!

Zondag 2 juni San Domingo- Atapuerca 75 km.
In Sto Domingo had het weer stevig gegoten en het miezerde nog wat na. Ik moest een kaartje kopen voor de kerk met het bizarre verhaal van de kip en de haan. Een andere kerk was weer dicht, maar 2 fotografen vertelden ons dat we tegenover een oude Romeinse heerweg stonden, heilige grond dus!I n Bellorado bezochten we Paul en Belmalyn bij wie Toon en Mieke onderdak hadden gevonden toen Toon door wondroos zijn tocht moest afbreken. Leuke mensen, heel gezellig.
Weer flinke klimmen over een landweg vol gaten. We stampten omhoog en knepen omlaag. En plotseling doemden dorpjes op waar de tijd eeuwen had stilgestaan. We bereikten de 2000 en dat werd dus weer zoenen!


Maandag 3 juni Atapuerca- Estepar 65 km.
En eindelijk ging de zon weer aan; in Burgos voor de kathedraal!

Dinsdag 4 juni Estepar- Callion 75 km.

Woensdag 5 juni Callion- El Burgo Ranero 70 km.
Zie boven

Wordt vervolgd


  • 05 Juni 2013 - 22:00

    Lia:

    Ha Els en Toon,
    Volgens mij zaten we tegelijkertijd op deze site, toen ik nog een berichtje achterliet op jullie vorig verslag.
    Wat fijn dat de zon eindelijk schijnt! Ik zie jullie al heerlijk in het zonnetje zitten, genietend van een lekkere lunch en een biertje.
    Geniet ervan, hoop dat het weer zo blijft!
    Succes!
    Groetjes, Lia.

  • 05 Juni 2013 - 22:06

    Nolda:

    Heerlijk de zon geniet ervan!
    Liefs Nolda

  • 05 Juni 2013 - 22:07

    Ell Van Oort:

    nog meer bewondering voor jullie gekregen vandaag ruim 60km tegen zeer flinke wind gefietst.en nog wel in de zon.dus wat hebben we te klagen.ik duim dat jullie reis zo gaat verlopen als de laatste 2dagen.meer dan verdiend.els hoeveel van je wensen zijn nog over?veel gr van frans en mi

  • 05 Juni 2013 - 22:32

    Rinie:

    Eindelijk daar is hij dan de zon, ken je het liedje?!!!!!
    Het zal niet zo ver fietsen meer zijn, maar nog veel fietsplezier in de zon
    kuzzies van je zus / schoonzus

    O ja, Mats en ik hebben ons opgegeven voor een hardloopwedstrijd in Tilburg. Ik de 10 miles, Mats de 300 meter. Het zit echt in de familie!!!

  • 05 Juni 2013 - 22:54

    Henk En Marianne Kerssens:

    We zijn echt blij dat jullie eindelijk in de zon kunnen fietsen en lekker op een terrasje kunnen zitten! We bewonderen jullie doorzettingsvermogen! Nog veel zonnige dagen,hopelijk tot Santiago,dat hebben jullie echt verdiend!
    Veel groeten,
    Henk en Marianne

  • 05 Juni 2013 - 23:42

    Louise En Rob:

    Eindelijk zon....wat hebben jullie die verdiend !!! Wel smeren he ! en niet alleen de huid.
    We realiseren ons elke keer weer dat we vorig jaar enorm geboft hebben: slechts 4 regendagen !!!!!
    Ga nu lekker op weg naar ferro do cruz en Santiago: nog een schitterend traject !
    Buen Camino, Liefs Louise en Rob

    p.s. ja die Mats is al flink aan het trainen voor zijn 300 meter !!!



  • 06 Juni 2013 - 07:59

    Dienke Van Kimmenade:

    Hoi Els en Toon,
    Nu eindelijk gerechtigheid. Jullie droom wordt werkelijkheid. Ik krijg het er zelf warm van zoals jullie nu van de zon kunnen genieten! Wat was het afzien de afgelopen weken!
    Dit weekend hebben we met Mies en Rina, Marja Jacob en Lucie en enkele vrienden bij Frans een rondleiding door Nuenen en Vincentre gekregen.
    Daarna hebben we met mijn zus Trees, broer Frans, Rina en Mies heel lekker gegeten bij ons.
    's Avonds hebben Frans en ik gespeeld, Anne-Mieke gezongen en heeft Rina een presentatie gehouden
    over Afrikaanse poezie. Zeer de moeite waard. Wat is dat toch een schat van een vrouw! Lennie en een andere vriendin waren er ook.
    We hebben een film gemaakt, zodat je die later nog kunt zien, Els.
    Heel veel succes in de volgende ronde!
    Dikke kus voor allebei!
    Dienke

  • 06 Juni 2013 - 10:49

    Gina:

    Hoi Els en Toon,

    Heb ik dan nu eindelijk door hoe ik op jullie verslagen moet reageren? Ik hoop het.

    Wat fijn dat jullie dan eindelijk de zon mogen zien schijnen. Hopelijk zullen die zonnestralen jullie begeleiden tot aan jullie einddoel.
    Ik denk Els dat jij wel menigmaal gedacht zult hebben "waar ben ik in Godsnaam aan begonnen" of denkt een kleine heiden zo niet? in ieder geval ik heb diep respect voor jullie dat jullie dit, onder deze tot op heden barre omstandigheden, tot zo ver al volbracht hebben.
    Geniet van de rest van de reis, geniet van elkaar.
    En Toon geniet van die lekkere biertjes op een terrasje in de zon.
    Wij genieten op afstand mee van jullie reis!

    heel veel lieve groeten en knuffels van Gina

  • 06 Juni 2013 - 18:51

    Zef Hendriks:

    Na regen komt zonneschijn!
    Ik hoop dat jullie in het laatste deel van jullie reis de zon als bondgenoot blijven houden.
    Dat hebben jullie zeker verdiend.

    Vele groetjes van Zef

  • 06 Juni 2013 - 19:33

    Margriet En Pierre:

    Hoi Els en Toon

    Leuk om via jullie verslag even herinneringen op te halen. Gelukkig is voor jullie de tierra geen probleem. het zou er ook nog bloedheet kunnen zijn. de lucht daar vond ik heel bijzonder. Geniet morgen van Leon!
    Groetjes Margriet en Pierre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els en Toon

Actief sinds 09 April 2013
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 39955

Voorgaande reizen:

15 Mei 2014 - 24 Juni 2014

Van Sint Petrus naar Sint Pieter

05 Mei 2013 - 16 Juni 2013

Fietstocht Santiago de Compostella 2013

Landen bezocht: