Langs de rivieren - Reisverslag uit Rhens, Duitsland van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Langs de rivieren - Reisverslag uit Rhens, Duitsland van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Langs de rivieren

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

19 Mei 2014 | Duitsland, Rhens

Dag 1 Uden-Sint-Odiliënberg. 106 km.
Dag 2 Sint-Odiliënberg-Mariaweiler bij Düren. 73 km.
Dag 3 Mariaweiler- Lüftelberg boven Remagen 63 km.
Dag 4 Lüftelberg-Rhens onder Koblenz 85 km.

Dag familie en vrienden,

We zijn nu 4 dagen aan het fietsen en genieten volop! Na een koude start hebben we ideaal fietsweer: zon en wolken en het wordt iedere dag warmer; voor donderdag is zelfs 29 graden voorspeld. We doen dus rustig aan en pakken regelmatig een terrasje!
Donderdag vertrokken we, uitgezwaaid door een aantal lieve mensen, waaronder maar liefst 6 ex- Santiagogangers. Het weer was koud en somber, maar DROOG! Met Mieke en Toon fietsten we naar Venray waar Ad en Anny voor koffie zorgden. Daarna begon het echte werk. We gingen als een speer naar Sint-Odiliënberg waar we bij Vrienden op de fiets overnachtten. We vergaten helemaal om foto' s te maken met de ipad; foto 1 maakten we speciaal voor De Van Belles.
Vrijdag maakten we eerst een foto van de mooi basiliek van Sint-
Odiliënberg (helaas gesloten) en gingen we de Duitse grens over (foto 3). De koekkoek verwelkomde ons en doet dat weer elke dag. We fietsten tientallen kilometers over een rustiek, onverhard pad langs de Ruhr. (Foto 4) Ik vond het schitterend, maar Toon had er al gauw genoeg van. Hij moest op een wiebelend stuur de route voorlezen uit het boekje; ik hoefde alleen maar de km bij te houden. De weg zoeken kost veel meer tijd dan vorig jaar; we missen de schelpenstickers, maar samen komen we er prima uit.
Onderweg ontmoetten we Els en Fons Raaijmakers uit Sint-Oedenrode. De wereld bleek klein; ze waren bevriend met de La Parra' s (van Hester) en hadden 2 jaar geleden op de camino Gerard Eijk ontmoet!
Zaterdag verlieten we de Ruhr en fietsten door een landbouwgebied. Af en toe een klimmetje, eentje van 11%. Ik passeerde een dikke dame op een e -bike en was pauwentrots!
Toen we weer telkens Els en Fons, de 2 onderwijspensionado' s met wie het meteen klikte, tegenkwamen besloten we samen te gaan overnachten. We kwamen terecht bij Tante Lotti in een droom van een vakwerkhuisje, in een bonte verzameling van antiek en alles wat een mens verder kan verzamelen van straatnaamborden tot zelfs een auto uit het begin van de vorige eeuw. (Zie foto 5&6). Mieke zou helemaal uit haar dak zijn gegaan!
Toons droom kwam uit: lekker vroeg een biertje in de zon in de gigantische tuin, buiten eten met heerlijke wijntjes en een magenbitter van het huis toe. De 80-jarige kok kookte in zijn buitenkeuken een stevig maaltje.
Zondag kwamen we bij Remagen op de prachtige Rheinuferpromenade terecht. We fotografeerden de beroemde brug (foto 7) die in WO 2 ongeschonden in handen van de Amerikanen viel, maar het later toch begaf. Hij stond er als Kriegsdenkmal nog in dezelfde staat bij. Zondag is geen goede dag om langs de Rijn te fietsen. Het fietspad werd geterroriseerd door wandelende gezinnen en bejaarden, Nordic walkers, zondagsfietsers en niet aangelijnde honden. Wij zwalkten er tussendoor, maar genoten van het prachtige uitzicht. We namen de tijd voor terrasjes (we hebben er nu al ongeveer evenveel gehad als tijdens onze hele Santiagotocht!) en Toon voor zijn dagelijkse appelinjectie (zie foto 8) Soms moesten we over industrieterreinen "klunen", want niet overal was er een pad, maar we arriveerden toch in Koblenz waar we bij het Deutsches Eck waar de Rijn en Moezel samenkomen in een marathon terecht kwamen (Rinie nog proficiat met de Mariekenloop; Mats ben je al aan het oefenen voor de ten miles?)
In het schattige vakwerkdorpje Rhens huurden we voor geen geld een ferienzimmer. We ontmoetten er opnieuw Fons en Els en gingen samen een hapje eten. Nu staat de zon hoog aan een blauwe hemel. We zijn er weer helemaal klaar voor!

• 19 Mei 2014 - 08:03

Lia:

Dit klinkt al een stuk beter dan de vorige reis met kou en regen. Geniet luitjes!

• 19 Mei 2014 - 08:17

Rob Waijers:

Hoi Els en Toon, Dit klinkt allemaal zoveel beter dan de berichten van jullie trip naar Santiago. Lekker weer, veel terrasjes. Jammer dat het plaatsen van de foto's (nog) niet lukt.
    We gaan het volgen, zolang het kan. Want vanaf 27 mei ben ik onderweg en zal het wrs lastig zijn te connecten. Heel veel succes verder.

• 19 Mei 2014 - 08:21

Lonneke En Aanhang:

Ha die ome toon en tante els. Wat een mooi verslag zeg. Goed om te lezen dat jullie het heerlijk hebben met uiteraard mooi weer. Mats traint elke dag voor de minirun en vliegt door het huis, van binnen naar buiten. Jullie nog heel veel veilige km. Dikke x van ons

• 19 Mei 2014 - 08:30

Joris:

hoi els en toon,
    mooi om dit te lezen na alle regen en kou van vorig jaar. Geniet van deze mooie trip, Rome is niet ver meer!
    dikke kus Joris

• 19 Mei 2014 - 11:35

Frans Van Oort:

lekker om te lezen dat jullie nu goed weer hebben, maar 29 graden donderdag lijkt me ook niet alles
    De eerste rustdag na een week?
    Ik begrijp dat het wel lekker genieten is voor jullie deze keer. Ga zo door!!
    Groet van ons. Frans & Ell

• 19 Mei 2014 - 11:48

Jasper En Susanne:

Ha oom en tante,

Wat een mooi levendig verslag. Het plezier spat er van af!!! Geniet lekker van deze heerlijke fietstocht en ik kijk al weer uit naar de volgende update (hopelijk met foto's) :-).

Gr. Jasper en Susanne

• 19 Mei 2014 - 21:14

Anne-Mieke Post-Smetsers:

Lieve Els en Toon,

Wat hebben jullie al een flink end gefietst, ondanks het oponthoud langs de Rijn!
    Leuk, jullie ontmoeting met onderwijsgenoten uit Sint-Oedenrode!
    Hester de la Parra is toch een van onze oud-leerlingen, nietwaar?
    Heeft jullie aardige overbuurvrouwtje jullie de foto's gemaild van afgelopen donderdag?
    Met mijn mailadres is er waarschijnlijk iets mis gegaan. Zij heeft mijn verdere gegevens niet en ik de hare ook niet.
    Geniet lekker samen verder!

Dikke kus van Martin en mij.

• 20 Mei 2014 - 17:02

Petra En Ton:

Dat gaat lekker zo: veel zon, veel alcohol, veel plezier!

• 20 Mei 2014 - 20:11

Emile Swinkels:

Hoi Tante Els en Ome Toon,

Het doet me goed te lezen dat jullie met veel plezier van deze tocht genieten. Goed weer, leuke ontmoetingen en ook genoeg te beleven onderweg inclusief de terrasjes...
    Ga zo door en we denken aan jullie.
    Liefs van Cindy, Emile, Rosa en jack.

Verslag uit: Duitsland, Rhens

Van Sint Petrus naar Sint Pieter

Dag vrienden en familie,

Gisteren sloot ik het blog van onze barre fietstocht naar Santiago de Compostella in 2013 af. Donderdag vertrekken we opnieuw naar een eeuwenoud pelgrimsdoel, Rome. De derde bedevaartsplaats die lang geleden een must was, is Jeruzalem, maar of we dat ooit nog halen ....?

Het zal een totaal andere reis gaan worden dan de populaire (fiets)tocht naar het graf van Sint Jacobus, , een zo mogelijk nog schitterender natuur, geen gîtes of refugio' s, maar meer luxe onderkomens, eerder een vakantie dan een pelgrimage!

En... Toon heeft beloofd dat de blik dit keer niet alleen op het einddoel, Rome, gericht zal zijn, maar we af en toe ook een dagje cultuur zullen snuiven in een van de vele mooie steden waar we doorheen of langs komen, of lekker van de zon gaan genieten op een mooi plekje.

We hebben gekozen voor de Reitsmaroute via Bregenz, Verona, Ferrara, Ravenna, Assisi. Ik probeer een kaartje in te voegen.

Mijn weblog houd ik bij op mijn ipad en als het lukt staan er dit keer meteen foto' s bij! Ook zullen de teksten nu echt korter zijn en als het weer dag in dag uit regent, gaan we gewoon met de trein naar huis!
Maar ik heb wat het weer betreft meer vertrouwen in Franciscus dan in Jacobus, al is zo'n opmerking natuurlijk wel de (weer)goden verzoeken!
We hebben er zin in!

Reisdoel: