Van pas naar pas - Reisverslag uit Nauders, Oostenrijk van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Van pas naar pas - Reisverslag uit Nauders, Oostenrijk van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Van pas naar pas

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

31 Mei 2014 | Oostenrijk, Nauders

Dinsdag 27 mei: Van Langenargen naar Feldkirch langs de Bodensee 79 km.
Woensdag 28 mei: van Feldkirch naar Klösterle 52 km. (Inclusief bezoek fietsenmaker en stad. Veel klimwerk)
Donderdag 29 mei: Van Klösterle naar Prutz 60 km. (Inclusief Arlbergpas)
Vrijdag 30 mei: Van Prutz naar Nauders 40 km. (Na zware klim doodmoe gestopt in Nauders)

Lieve familie en vrienden,

Allemaal bedankt voor jullie reacties. We zijn volop bezig met het bedwingen van de Alpen; een hele klus! Het begint al wel op te schieten: we zitten bijna in Italië! Morgen fietsen we de Reschenpas over en dan passeren we de grens. De zon laat ons al een week in de steek; het is koud en bewolkt de laatste dagen, maar op hevige regenbuien toen we langs de Bodensee fietsten en een beetje hagel voor de Arlbergpas na is het voornamelijk DROOG. De vooruitzichten worden bovendien beter.
Hoewel dit een prachtige tocht is, mis ik toch de sfeer van onze Santiagoreis. De ontmoetingen met wandelaars en fietsers met hun eigen verhalen, allemaal op weg naar hetzelfde doel, de vele sporen uit het verleden van de eeuwenoude pelgrimsroute, het vrolijke "buen camino" van de pelgrims als het eens een dagje minder slecht weer was en zelfs de (door Toon gehate) overnachtingen in de refugio' s gaven de reis een extra charme die ik nu mis. Het leukst zijn deze reis de contacten met Fons en Els die nog steeds op ons voor liggen, maar met wie we bijna elke dag via een sms even contact hebben.
Verder maak je wel eens een praatje met de horden fietsers die op weg zijn naar uiteenlopende bestemmingen, maar het blijft toch meestal bij het vermelden van herkomst en doel. Men valt vaak achterover als wij die noemen. Mein Gott, ach du Liebe, Wahnsinn, Nein?, zijn de reacties!
Moeilijk blijft het vinden van overnachtingsadressen; veel is gesloten; we zitten blijkbaar tussen twee seizoenen in. Toch vinden we elke dag weer een slaapplaats, het kost alleen veel tijd.
Was dit de eerste week meer een (luxe) vakantie dan een pelgrimstocht; nu zijn we bezig met het zwaardere werk. De ontberingen van vorig jaar mis ik overigens absoluut niet!

De details voor de liefhebbers.

Dinsdag. Regendag
De regen viel bij bakken uit de hemel, maar we stapten om 9.30 toch maar op de fiets. We fietsten langs de in mistsluiers gehulde Bodensee en probeerden een foto te maken (foto 1). Totaal verkleumd arriveerden we uiteindelijk in het mooie Lindau waar we een Kunstcafé indoken (foto 2) om op te drogen. We bekeken het mooie stadje (foto 3+4) en zochten de Peterskirche uit de 11e eeuw waar we de fresco' s van Hans Holbein de oudere wilden gaan bekijken. Ongelooflijk, niemand kende de kerk, wel de twee barokkerken die we ook maar even bekeken. Uiteindelijk vonden we hem toch, een eeuwenoud gebouwtje , verscholen tussen de huizen, met een romantische torentje van jongere datum. Het interieur was sober; de sfeer verstild, de fresco' s indrukwekkend. (Foto 5 t/m 8)
Zonder het te merken belandden we in Oostenrijk waar we in Bregenz Apfelstrudel en Kaiserschmarren aten. Oostenrijk begroette ons zoals wij het ons herinnerden; de toppen in wolken gehuld, dampende bergen, rinkelende koeienbellen en overal verdacht groen Na 45 vlakke km. arriveerden we in Feldkirch waar we een kamer met 7 stapelbedden kregen in een eeuwenoude jeugdherberg (wens van mij, Toon vond het maar niks) We aten voor het eerst van ons leven bij Döner kebab: een goedkoop dagje, dus. (Foto 9+10)

Woensdag
Ondanks de negatieve voorspellingen bleef het de hele dag droog. We lieten onze fietsen nakijken voor de Alpen en bekeken het stadje dat tegenviel, evenals Bludenz. Al gauw kwamen na Bludenz de eerste stevige klimmen. (Foto 11) In Dalaas gaf de km. teller de 1000 (999.99) aan. We experimenteerden met een selfie op de ipad en ik vereeuwigde de talismannen op mijn stuurtas die ons veilig zo ver gebracht hadden. Bedankt, Mieke, Rinie, Ell, Toon, volleymeiden, Roos, Jasmijn, Madelief en Lotte. Jij ook, Jette, maar jouw bandje was onderweg weggewaaid. (Foto 12 t/m 14)
De route voerde langs bruisende beekjes, schattige dorpjes met typisch Oostenrijkse kerkjes en bloeiende alpenweiden. (Foto 15, 16, 17) De koekkoek kreeg concurrentie van de koeienbellen.
Toen we na lang zoeken in Klösterle een slaapplekje hadden gevonden bij Adele die al onze kleren waste en droogde, dronken we Anne-Miekes eerste flesje leeg.

Donderdag. Hemelvaartsdag
Als je van plan bent om ooit de Arlbergpas te gaan fietsen, doe dat dan niet met Hemelvaart!!! De klim begon meteen buiten het dorp al met 10 % en al na enkele km. moesten we over de gewone weg rijden. Alle motorclubs uit Vorarlberg hadden deze dag uitgekozen om een ritje over de pas te maken. Wel 1000 Hell' s Angels scheurden ons in groepen voorbij. Honderden auto' s en bussen met toeristen passeerden ons, vaak rakelings, op de lange, saaie, steile pasweg. Het lawaai was oorverdovend; we voelden ons continue bedreigd en dat was nieuw, deze reis.
Op een stuk helling van 10% moest ik van de fiets omdat een "stoere" jongeman in een rode racewagen het leuk vond mij te snijden en van alles toeriep. Je komt dan niet meer terug op je fiets en ik moest een stukje gaan lopen. Even later zag ik ook Toon die altijd in het zadel blijft, lopen. Hij was met al dat verkeer bang om om te vallen bij 11% en afgestapt.
Ik had heimwee naar de lieflijke cols in de Vallée de l' Ubbaie en op de camino. Els en Fons hadden dit traject met de trein afgelegd en ons dat ook geadviseerd en de vertrektijden doorgegeven. Maar wij wilden de uitdaging aangaan!
Maar goed, we kwamen boven, bijna helemaal op de fiets. Boven was het een complete kermis. (Foto 18 t/m 20), maar de lange afdaling maakte veel goed. Na Landeck kwamen we op de Via Claudia Augusta terecht, een oud Romeins karrenspoor uit 50 na Chr. waarover de Duitse keizers later naar Rome waren gereisd en waarover nu een veel bereden fietsroute is aangelegd.
We lunchten in een bushokje (foto 21) en vonden in Prutz een slaapplekje bij een lieve oude dame van 88 jaar. Toon had geluk; er was een Tiroler Abend op het dorpsplein. Hij genoot van de muziek en het Schuhplattern; ik maakte foto' s.

Vrijdag
Het was koud en miezerig toen we de Via vervolgden, maar de route langs de wild kolkende Inn was schitterend. Jammer dat we de ongetwijfeld fraaie uitzichten op de toppen misten. De route voerde een klein stukje door Zwitserland en ik kon het niet laten wat Reto- Romaanse teksten te fotograferen? (Foto 22t/m 24). Hopelijk zijn ze leesbaar.
We zouden de Reschenpas gaan fietsen naar Italië, maar onze benen hadden er geen zin meer in. Na ruim 6 km. non stop 8% klimmen naar de Norbertushöhe (foto 25; 1454 m.) besloten we om met de eigenlijke pas te wachten tot zaterdag, een verstandig besluit, want er stak een ijskoude wind op en het begon stevig te regenen
In onze Gästezimmer warmden we op met Anne- Miekes tweede flesje. Morgen Italië!

• 31 Mei 2014 - 08:33

Rinie:

Wat een prachtig gezicht
    Toon als oud mannetje te zien in een jeugdherberg, maar wel ontzettend knap, ik doe het jullie niet na

• 31 Mei 2014 - 12:20

Nik:

Vol bewondering volg ik jullie avontuur. Toen ik van de week naar de Giro keek en de renners door de sneeuw over de Stelvio zag zwoegen, moest ik onwillekeurig ook aan jullie denken. Hopelijk hebben jullie in Italie mooi weer met veel zon!
    De selfie is goed gelukt, alleen: waarom kijken jullie daar zo serieus?

• 31 Mei 2014 - 13:03

Chris Terhaard:

Hoi Els en Toon,
    Al over de 1000 km: heel knap en dan ook nog die steile hellingen!
    v

• 31 Mei 2014 - 14:01

Ger En Tiny:

Wij genieten van jullie reisverslag. Groetjes

• 31 Mei 2014 - 17:59

Ton En Petra:

Heel erg knap jullie 2 ! En dan nu AVANTI.... de zon achterna !

• 01 Juni 2014 - 13:47

Lia:

Hoop van harte dat het zonnetje weer gaat schijnen. Bedankt voor het mooie verslag. Leuke foto's! Succes verder!

• 01 Juni 2014 - 20:05

AD EN Anny Swinkels:

Wij genieten van jullie reisverslagen.Wij zijn met ons Mieke, ik bedoel Ons Mieke met ons naar
    onze Bert geweest. Wij waren daar toen Els belde.Zeer leuk.
    Wij hopen voor jullie op beter weer. Dat moet kunnen.
    Ad is blij dat er nog iemand van zij n familie van de Oostenrijkse muziek houdt. Het gaat jullie goed en veel succes.

• 02 Juni 2014 - 12:42

Marjolein Koster:

Wow wat een kanjers zo over zo'n bergpas met alle gevaren van dien.
    Ik hoop zo dat jullie de zon tegemoet fietsen en zie jullie al helemaal zitten op een heerlijk terras lekkere fles 'Chianti' zalige pasta schotel in 'Bella Italia' !
    Zet hem op! en vanuit Wijchen een dikke kus.

• 02 Juni 2014 - 13:30

Bert En Lucie:

Wouw, we vinden jullie enorm dapper en we genieten van jullie verslagen. Als we jullie verhalen lezen begint het bij ons toch ook wel weer te kriebelen....
    Hopelijk hebben jullie mooi weer tot in Rome. Jullie verdienen dat!!!!
    Veel succes verder en .... geniet ervan!!
    Groet.

• 05 Juni 2014 - 14:31

Gina:

Hoi Els en Toon,
    Eindelijk even de rust gevonden om een stuk van jullie reisverslag te lezen. Knap van jullie dat jullie het zo goed volhouden. groetjes en een dikke knuffel, Gina

Verslag uit: Oostenrijk, Nauders

Van Sint Petrus naar Sint Pieter

Dag vrienden en familie,

Gisteren sloot ik het blog van onze barre fietstocht naar Santiago de Compostella in 2013 af. Donderdag vertrekken we opnieuw naar een eeuwenoud pelgrimsdoel, Rome. De derde bedevaartsplaats die lang geleden een must was, is Jeruzalem, maar of we dat ooit nog halen ....?

Het zal een totaal andere reis gaan worden dan de populaire (fiets)tocht naar het graf van Sint Jacobus, , een zo mogelijk nog schitterender natuur, geen gîtes of refugio' s, maar meer luxe onderkomens, eerder een vakantie dan een pelgrimage!

En... Toon heeft beloofd dat de blik dit keer niet alleen op het einddoel, Rome, gericht zal zijn, maar we af en toe ook een dagje cultuur zullen snuiven in een van de vele mooie steden waar we doorheen of langs komen, of lekker van de zon gaan genieten op een mooi plekje.

We hebben gekozen voor de Reitsmaroute via Bregenz, Verona, Ferrara, Ravenna, Assisi. Ik probeer een kaartje in te voegen.

Mijn weblog houd ik bij op mijn ipad en als het lukt staan er dit keer meteen foto' s bij! Ook zullen de teksten nu echt korter zijn en als het weer dag in dag uit regent, gaan we gewoon met de trein naar huis!
Maar ik heb wat het weer betreft meer vertrouwen in Franciscus dan in Jacobus, al is zo'n opmerking natuurlijk wel de (weer)goden verzoeken!
We hebben er zin in!

Reisdoel: