Langs de Adige naar Verona - Reisverslag uit Verona, Italië van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Langs de Adige naar Verona - Reisverslag uit Verona, Italië van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Langs de Adige naar Verona

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

05 Juni 2014 | Italië, Verona

Verslag wbj 5

Zaterdag 31 mei: Van Nauders naar Kastelbell / Castelbello 76 km.
Zondag 1 juni: Van Kastelbell naar Klughammer aan de Kalterer See. 71 km.
Maandag 2 juni: Van Klughammer naar Rovereto. 85 km.
Dinsdag 3 juni: Van Rovereto naar Brentino. 45 km.
Woensdag 4 juni: Van Brentino naar Verona 45 km.

Dag allemaal,
Weer hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik zou het liefst op alle reacties persoonlijk reageren, maar daar ontbreekt helaas de tijd voor. We schieten al flink op: de Alpen liggen achter ons, we hebben 4 dagen langs de rivier de Adige gefietst en gisteren arriveerden we in Verona. Hierna hebben we nog zo' n 700 km. voor de boeg tot Rome.
De komende tijd gaan we dan ook meer tijd inruimen voor het bekijken van de mooie steden waar we langs komen.
Het weer houdt zich goed; na een stralende zaterdag is het de laatste dagen wel steeds warmer en broeieriger geworden, maar de meeste regen valt, op een enkel pittig buitje overdag na, voornamelijk ' s nachts. We kunnen dus bijna altijd buiten eten en genieten van terrasjes.
We zien het nog steeds helemaal zitten!!!

De details voor de liefhebbers.

Zaterdag 31 mei
Supertopdag

We fietsten het ongezellige dorpje Nauders waar je volgens mij beter in de winter of zomer kunt vertoeven uit na nog wat foto' s (foto 2) te hebben gemaakt. Er waren veel weekendfietsers op de route naar Merano; auto' s en motoren reden op een iets lager gelegen weg; we hadden er geen last van.
De Reschenpas zelf stelde qua moeilijkheidsgraad weinig voor; (het zwaarste stuk hadden we al gehad naar de Norbertushöhe zie foto 1) af en toe een klimmetjete en verder fietsen over een mooi, licht glooiend fietspad tussen bloeiende velden en met een prachtig uitzicht. (Foto 4+5)
Na een paar km. waren we in Italië. (Foto 3). Het oude grenshuis stond er nog en er wapperde een Italiaanse vlag boven.
De Reschensee was schitterend. (Foto 6, 7 en 9) Je had zo' n oogverblindend uitzicht op de besneeuwde Ortler Gruppe ( hoogte 3905 m) dat we meteen het fietspad op gingen en de beroemde kerktoren die bij de aanleg van het stuwmeer als enige herinnering was overgebleven van het verdronken dorp , over het hoofd zagen.
Nu werd de route wel pittig; het slingerende pad klom en daalde met stevige klimmetjes en afdalinkjes en het was erg druk, dus het was uitkijken geblazen. Voor de weg over het stuwmeer moesten we steil naar boven; de weg was afgesloten. (Foto 8) We zeulden onze fietsen naar boven; zelfs Toon zag het niet zitten om op te stappen.
Toen ging de mooiste fietstocht die we ooit in ons leven hebben gemaakt over in een afdaling die tientallen kilometers zou duren, meestal langs de snel stromende Adige/Etsch. De zonovergoten route voerde ons over mooie fietspaden en wegen (met slechts af en toe enkele onverharde stukken) door bloeiende weiden met schitterende vergezichten op de besneeuwde toppen, langs vriendelijke dorpjes met oude kerkjes en kastelen, klaterende watervallen, woest stromende beekjes en riviertjes uiteindelijk door vele kilometers fruitboomgaarden en langs leuke picnic plekjes. Het was puur genieten! (Foto 10 t/m 14)

Zondag 1 juni
Terhaardendag

Met Theo en Gerdie die op vakantie waren in de buurt van Lana (Vintschau, Süd Tirol) hadden we afgesproken om, als het zou lukken, even langs te komen. Op de laatste dag van hun vakantie waren we eindelijk in de buurt.
Eerst bezochten we in Naturns nog een kerkje met puntgaaf bewaard gebleven, grappige fresco' s uit de 8e eeuw (een wonder volgens de conservator!) (foto 16 t/m 21) Theo en Gerdie kwamen ons tegemoet gefietst. We lieten ons op de foto zetten op een zeer populair uitzichtpunt waar alle fietsers afsloegen om foto' s te maken (voor de kenners, dat met die twee stoelen) (foto 22 +23) daarna volgde een steile afdaling met bochten van soms 270 graden. Theo en Gerdie flitsten omlaag als doorgewinterde girorijders; wij deden het met onze zware bepakking wat rustiger aan.
Ze fietsten een heel eind met ons mee en we namen afscheid op een terrasje. Het was een gezellig intermezzo. Uiteindelijk belandden we aan de Kalterer See (foto 23) in een leuk Gasthof met een terras waar we in de zon een lekker drankje namen. (Foto 24) Fons en Els zaten in het Gasthaus naast ons. We hadden ze eindelijk ingehaald en kletsten bij in een pizzatentje aan het meer.

Maandag 2 juni
Nationale feestdag; alles gesloten!

Langs de Adige (foto 25 en 26) die van een woeste beek was veranderd in een traag stromende, brede rivier fietsten we door naar Trento (van het concilie!) waar men het festival van de economie vierde en de musea gesloten waren. De dom was wel open, maar viel tegen. We schoten wat plaatjes o. a. van de Neptunusfontein (foto ' s 27 t/m 30) en
ontmoetten er opnieuw onze reisgenoten en nog een stel dat we al eerder hadden gesproken, Joop en Sjanie uit Lopik, ook op weg naar Rome.
We spraken af te gaan overnachten in de jeugdherberg in Rovereto, een verkeerde keuze, want hij was niet alleen bijna onvindbaar, maar had meer weg van een gevangenis of ziekenhuis dan van het gezellige onderkomen uit Feldkirch. Toon werd er dan ook niet vrolijk van. Het eten met vieren en de lekkere amaro na, maakten echter weer veel goed

Dinsdag 3 juni
Omleidingsdag

We gingen in Rovereto (foto 31) naar de fietsenmaker voor een check up. Alles was in orde; dit jaar gedragen onze fietsen zich voorbeeldig! Bij het VVV hoorden we dat het operaseizoen in Verona nog niet begonnen was. Jammer, een opera in de Arena is een heel speciale ervaring en dat had ik best nog een keertje mee willen maken! De dag werd verder gekenmerkt door een omleiding die veel tijd kostte omdat er niets aangegeven stond (Mijn Italiaans werd met het uur beter; een oudere fietser met santiago-ervaring en 4 bypasses bracht ons na een uur zoeken uiteindelijk terug naar de route) en door een hevige regenbui waar we (heel luxe!) voor konden schuilen tot het weer droog werd.
In een eenvoudig cafeetje zette ik onze namen op de muur onder die van Hans Reitsma (van de routeboekjes) die daar , zoals de eigenaar pauwentrots vertelde, ook geweest was. We kregen van alles mee, boekjes en heerlijke boterhammetjes, "alles Geschenk"!
Na 45 km. gaven we er vanwege de hitte de brui aan en namen een kamer boven een eenvoudige trattoria.

Woensdag 4 juni
Veronadag
We besloten niet verder te gaan dan Verona en lekker op tijd een hotel te zoeken zodat we veel tijd zouden hebben voor de stad. Dat viel tegen; we moesten nog een soort minipas beklimmen met lange stukken van 10%. Vanwege de hitte gingen we af en toe maar een stukje wandelen.
Uiteindelijk belandden we in Verona waar we via het VVV een budgethotel in het centrum konden boeken. De douche is wel heel erg low budget: hij bevindt zich tussen het bidet en het toilet in zodat alles kletsnat wordt als je hem gebruikt! (Laatste foto)
In sneltreinvaart deden we de hoogtepunten, Arena, Castel Vecchio, San Remo (foto 31 t/m de laatste) en aten een hapje. Daarna sjouwden we verder door de stad en zagen nog zoveel moois dat we besloten de volgende dag nog even met de fiets terug te gaan en de stad tijdens onze Grand Tour nog een keer aan te doen.
Vandaag laten we de Adige en de bergen achter ons en gaan de Povlakte in.

• 05 Juni 2014 - 08:00

Margriet En Pierre:

Voor zo'n verslag moet zelfs de krant even wachten
    Leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Gelukkig kun je nu wel op terrasjes zitten en van het weer genieten.
    Succes weer verder
    Margriet en Pierre

• 05 Juni 2014 - 08:20

Els En Toon Swinkels:

Oeps, wat een snelle reactie! Bedankt! De foto' s stonden er volgens mij nog niet eens op. Altijd een heel gepuzzel; de volgorde klopt ook niet helemaal, zag ik. Maar ik leer elke keer bij.

• 05 Juni 2014 - 09:04

Ineke:

lieve Els en Toon,
    Wat een schitterende foto's en mooie verhalen. Mijn dag is weer goed begonnen met zo'n mooi reisverslag. Blijf vooral schrijven. Succes met het laatste stuk en we zien elkaar op Weeze.

• 05 Juni 2014 - 09:54

Rinie:

Leuk om foto,s van meer sportieve terhaarden te zien. Die van de echte cultuur heb ik maar snel doorgescrold, de natuur is prachtig.
    Op naar de laatste 700 km

• 05 Juni 2014 - 11:33

Nik:

Wat fijn dat het weer zoveel beter is nu: terrasjes, dat klinkt heel vertrouwd...

• 05 Juni 2014 - 13:20

Elly:

Hallo Toon en Els, wat heerlijk dat jullie fietstocht zonder al teveel problemen verloopt. Het is heel leuk om jullie zo te volgen. Nog 700 km. Toegaan succes en de groeten uit Jabbeke

• 05 Juni 2014 - 14:26

Anne-Mieke:

Lieve Els en Toon,

Jullie vorderen gestaag en hebben ook nog tijd om mooie natuur- en andere foto's te (laten) nemen!
    700 kilometer klinkt (op die enorme afstand en met jullie fietservaring) nog om te doen.
    Ik zou er niet aan moeten denken!
    Laat mij in Verona maar een mooie Mozart-aria zingen zoals ik onlangs samen met Rob Hazenberg in een iets kleinere locatie in Vorstenbosch gedaan heb!
    Je kunt me nog laten "invliegen", dan hebben al die teleurgestelde operaliefhebbers tenminste nog de dag van hun leven! En ik ook!
    Veel liefs van Martin en Anne-Mieke xxx

• 05 Juni 2014 - 23:10

Ell Van Oort:

hoi Els en Toon.Wat leveren jullie weer een top prestatie.En wat fijn dat het weer beter meewerkt.Wij vertrekken za. naar Texel.We lopen en fietsen daar op bescheiden schaal.Nog mooie dagen en tochten.Houdoe.Ell

• 08 Juni 2014 - 20:56

Jos En Wilma Weusten:

Hoi Els en Toon, Fijn dat het goed met jullie gaat! Mooie foto's en wat een prachtige omgeving. Jullie schieten al aardig op.
    Wij wensen jullie een voorspoedige reis toe en geniet ervan.
    Groetjes uit het zonnige Venhorst

Verslag uit: Italië, Verona

Van Sint Petrus naar Sint Pieter

Dag vrienden en familie,

Gisteren sloot ik het blog van onze barre fietstocht naar Santiago de Compostella in 2013 af. Donderdag vertrekken we opnieuw naar een eeuwenoud pelgrimsdoel, Rome. De derde bedevaartsplaats die lang geleden een must was, is Jeruzalem, maar of we dat ooit nog halen ....?

Het zal een totaal andere reis gaan worden dan de populaire (fiets)tocht naar het graf van Sint Jacobus, , een zo mogelijk nog schitterender natuur, geen gîtes of refugio' s, maar meer luxe onderkomens, eerder een vakantie dan een pelgrimage!

En... Toon heeft beloofd dat de blik dit keer niet alleen op het einddoel, Rome, gericht zal zijn, maar we af en toe ook een dagje cultuur zullen snuiven in een van de vele mooie steden waar we doorheen of langs komen, of lekker van de zon gaan genieten op een mooi plekje.

We hebben gekozen voor de Reitsmaroute via Bregenz, Verona, Ferrara, Ravenna, Assisi. Ik probeer een kaartje in te voegen.

Mijn weblog houd ik bij op mijn ipad en als het lukt staan er dit keer meteen foto' s bij! Ook zullen de teksten nu echt korter zijn en als het weer dag in dag uit regent, gaan we gewoon met de trein naar huis!
Maar ik heb wat het weer betreft meer vertrouwen in Franciscus dan in Jacobus, al is zo'n opmerking natuurlijk wel de (weer)goden verzoeken!
We hebben er zin in!

Reisdoel: