Eindelijk zon ... in Santiago!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu Eindelijk zon ... in Santiago!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

Eindelijk zon ... in Santiago!!!

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

13 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Lieve allemaal,
Bedankt voor al jullie reacties!
Gisteren fietsten we om 3 uur Santiago binnen. Ik kan het nog steeds niet bevatten, maar we zijn keitrots dat we het gehaald hebben! Morgen gaan we door naar Finistere, maar gewoon met de bus; de fietsen staan veilig opgeborgen. Zondag komen we midden in de nacht thuis. Rinie haalt ons op in Amsterdam; er was geen gunstige vlucht te regelen vanuit Porto.

De details
dinsdag 11 juni Ventas de Narron-Arzua 45 km.
woensdag 12 juni Arzua-Santiago de Compostela 47 km.
donderdag 13 juni Santiago door de stad gewandeld.

Totaal: 39 dagen gefietst; 2629 km.

dinsdag: Het was weer grauw en somber en Ventas deed zijn naam eer aan. We misten in Ligonde al afdalend bijna het oude granieten kruis onder een oude eik met de ontroerende pieta, maar reden weer bergop. Dit zijn de authentieke Jacobalia en die mag je niet missen! Om de drukke doorgaande weg te vermijden moesten we over de wandelroute vol keien, grint en gaten rijden; goed voor het pelgrimsgevoel, maar slecht voor de banden. Mijn talislieden beschermden me weer.
Na Palas de Rei waar volgens de middeleeuwse reisgids, de Codex Calixtinus, de voorloper van de door ons zo vaak vervloekte Clemens met zijn cryptische routebeschrijvingen, de laatste etappe begon. We moesten daar 15 km. over de drukke N-weg rijden waar de vrachtwagens langs raasden, ons bijna meezuigend! (weet je nog, Louise!?)
In de staart van de reis zat voor ons het plezier: van regen en wind hadden we al een paar dagen weinig last; we genoten van de vergezichten en ondanks het feit dat de zon zich al weer een week schuil hield (m.u.v. de Cebreiro) was het niet echt koud. Maar Jacobus had nog wat venijn voor ons bewaard in de vorm van lange, gemeen steile klimmen. Als Clemens het over ¨steil¨ had, bedoelde hij minstens 12 %. Toon stampte dan stoer naar boven, maar ik ¨genoot¨ van mijn nieuwe wandelschoenen. Om 4 uur kwamen we total loss in Arzua aan,waar we weer allerlei leuke mensen ontmoetten, o.a. Corrie de Waard (van Pieter van de tenten) uit Zeeland.

woensdag
De laatste loodjes en oh, wat wogen ze zwaar. Nog een keer ging Jacobus in de aanval. Harde koude tegenwind, mist, puntige stenen en glas op de slechte wegen, eindeloze klimmen tot vlak voor Santiago! Maar het bleef droog! Met dank aan de weertalisman van Christ! Ik brulde elke km. die we veroverden door naar Toon. We zien de Pico Sacro liggen waar de volgelingen van Jacobus eerst nog een draak moesten verslaan voordat ze hem mochten begraven. Wij hadden onze eigen draken overwonnen: om 3 uur fotogrfeerden we elkaar voor het bordje Santiago! Keitrots.
Op het plein voor de kerk werden we verwelkomd door de zon en door vader en zoon uit Deurne die we onder Pamplona in een albergue hadden ontmoet. Ze pasten op onze fietsen en we scoorden onze Compostela´s, oorkondes in het Latijn. We werden hartelijhk verwelkomd door Elena, de gastvrouw van Rob en Louise van vorig jaar. ´s Avonds een prachtig concert op het plein voor de kathedraal na een welverdiende heerlijke maaltijd in een vinotheek.
Morgen meer over Santiago. De tent sluit hier.
Twee tevreden pelgrims.

• 13 Juni 2013 - 21:45

Ton Snoeren En Petra Vonk:

PROFICIAT ELS EN TOON !

Een geweldige prestatie met al dat beestenweer, pech ed.

Een prestatie om in te lijsten.

• 13 Juni 2013 - 22:16

Lia:

Hoi Els en Toon,
    Wat een fantastische prestatie! Respect!
    Gefeliciteerd!
    Groetjes, Lia.

• 14 Juni 2013 - 00:03

Wilma:

Hee pelgrims,
    Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!! Wat een doorzetters zijn jullie!
    Kei knap!
    Gefeliciteerd!
    Groetjes uit Venhorst

• 14 Juni 2013 - 00:03

Henk Kerssens:

Chapeau!Klasse wat jullie gepresteerd hebben ondanks de barre weersomstandigheden!
    Het was een echte " pelgrimstocht" .See you in Uden,hopelijk.Eind deze maand ga ik naar Rusland,vervolgens naar Servie,portugal,estland,belgie etc.etc. Met het Ned.Team.Hopelijk zien we elkaar nog.
    Gr.Henk

• 14 Juni 2013 - 00:21

Trea En Toon Swinkels:

Swinkels- Terhaard staat voor kwaliteit !
    PROFICIAT!!
    T & T.

• 14 Juni 2013 - 00:33

Rob En Louise:

Tja, wat een wereldprestatie....na zoveel regendagen, storm in gezicht, wind van voren, en noem maar op, zijn deze twee kanjers aangekomen in Santiago !!! Wie doet het ze na ????? Wij niet !!
    Alleen op karakter lukt je dit ! Gisteren al per telefoon de felicitaties overgebracht. Blijf genieten en besef dat je iets boven het normale verricht hebt. Je hebt een prima onderkomen bij Elena gevonden. Probeer ook de gastronomie bij het restaurant met die prachtige tuin daar in de buurt !
    Wij hadden jullie graag verwelkomt in Eindhoven, maar weten dat jullie zondagnacht laat aankomen in Amsterdam. Zien jullie spoedig !!
    xxx Louise en rob

• 14 Juni 2013 - 09:23

Dienke Van Kimmenade:

Hoi Els en Toon,
    Ongelooflijk! Jullie hebben het gehaald!
    Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn, vooral na de tegenslag van vorig jaar.
    PROFICIAT ook namens Frans.
    Liefs,
    Dienke

• 14 Juni 2013 - 10:04

Joris:

Hoi Els en Toon,

proficiat! meer woorden zijn eigenlijk overbodig na deze superprestatie, alle tegenslag overwonnen. Trots op het karakter dat jullie getoond hebben, geniet nog even van de laatste dagen in Spanje (zonder fiets, laat die maar even in het schuurke staan...) en tot snel.

dikke kus
    Joris

• 14 Juni 2013 - 11:03

Ben:

Els en Toon,

Zal veel voldoening geven. Na veel geploeter in Santiago aangekomen.
    Maar des te meer voldoening. Geniet nog van de paar dagen aan de kust en zonnige terrassen met ....

Groet vanuit bruisend Veghel

Ben

• 14 Juni 2013 - 11:26

Ineke:

helaas geen welverdiende paarse ketting, maar het is volbracht.
    supergefeliciteerd xxx ineke

• 14 Juni 2013 - 13:53

Mandy En Dennis:

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Lekker genieten!

Groeten,

Mandy en Dennis

• 14 Juni 2013 - 14:13

Ton En Emmy:

Proficiat Els en Toon. Jullie doel bereikt. Geweldig! We zijn benieuwd naar de details..;-)
    Tot in Uden. Goede terugreis.

• 14 Juni 2013 - 17:12

Gerard:

Toon en Els,

Van harte gefeliciteerd met jullie aankomst in Santiago de Compostela. Jullie zijn doorzetters gebleken. Na alle tegenwerking van Pluvius en andere weersomstandigheden mag het resultaat er zijn. Geweldig, en weet je, de reis werkt door, dat zullen jullie merken.

Geniet er van,

Gerard

P.S. Bij thuiskomst ligt er een gedicht, dat ik onlangs maakte, in jullie inbox.

• 14 Juni 2013 - 19:57

Ellie De Vries:

Ongelofelijk..... ik buig diep in het stof voor jullie. Ik haal het nog niet op de fiets van hier naar Veghel...
    En dat ondanks al die ellende!! Wat hebben jullie veel aflaten verdiend!! Je kunt de rest van je leven als een gek tekeer gaan, die maak je nooit meer op!
    Als jullie uitgerust zijn moeten jullie eens lekker komen eten en Els je verjaardagskadootje ligt nog steeds klaar.
    groeten,
    Ellie

• 14 Juni 2013 - 20:03

Emile, Cindy En Rosa:

Hiep hiep hoera!!!!!! Een geweldige prestatie waar jullie met recht TROTS op kunnen zijn......
    Geniet nog van de laatste dagen en een goede terugreis gewenst door Emile, Cindy en Rosa.

• 14 Juni 2013 - 20:30

Jacques En Tanja:

Els en Toon Proficiat, geweldige prestatie.
    Hier kunnen jullie trots op zijn.
    Zolang naar uitgekeken en nu ook echt gehaald !
    Nogmaals proficiat,
    Gr.
    Tanja Jacques

• 14 Juni 2013 - 21:18

Henk En Marianne:

Proficiat Els en Toon met deze geweldige prestatie!
    Hier mag je erg trots op zijn!
    Henk en Marianne

• 14 Juni 2013 - 23:36

Mies Pols:

Ha die Els en Toon,
    Juist even met Dienke gekletst over jullie tegenspoed en uiteindelijke overwinning op de elementen: wat een prestatie, wie doet jullie dat na! We zijn enorm opgelucht dat de tocht zonder valpartij is verlopen en dat jullie heelhuids thuiskomen. Hierbij valt alle ellende, ook van vorig jaar, in het niet.
    Geweldig dat je deze mogelijkheid had gecreeerd Els, om jullie te volgen, ik heb genoten van je rake beschrijvingen. Een document om te koesteren, trouwens.
    Heel veel liefs,
    Mies

• 15 Juni 2013 - 09:55

Wilma Wissink En Familie:

Fantastisch gedaan. Wat hebben jullie moeten afzien. Dat zijn heel wat aflaten.
    Ik had jullie een sms gestuurd, maar ik denk dat die niet aangekomen is. Bastiaan heeft met vlag en wimpel zijn diploma gehaald. Het was allemaal nog erg spannend met de Rotterdamse fraudeperikelen, maar donderdagmiddag kwam het verlossende telefoontje. Hij is superblij en wij zijn apetrots.
    Kom weer veilig thuis en rust dan lekker uit.

• 15 Juni 2013 - 09:55

Wilma Wissink En Familie:

Fantastisch gedaan. Wat hebben jullie moeten afzien. Dat zijn heel wat aflaten.
    Kom weer veilig thuis en rust dan lekker uit.

• 15 Juni 2013 - 11:38

Johan En Maria:

Hallo Els en Toon
    Proficiat met deze overwinning, want zo mag je het wel noemen!
    Heel veel groeten uit het, nu regenachtige Odiliapeel, waar het nu heel druk is vanwege de open dagen van vliegbasis Volkel.
    Vanmiddag gaan we, als het niet regent op onze fiets met elektrische ondersteuning naar een verjaardag in Oss. Daar moeten jullie zeker heel hard om lachen!
    Leuk jullie gevolgd te hebben en tot ziens!
    Liefs,
    Johan en Maria

• 15 Juni 2013 - 13:48

Hans Van Rijt:

Ha Els en Toon,
    Proficiat met deze prestatie!
    Het was ook erg leuk, je reisverslag elke keer te lezen.
    Doe Sint Jacob de groeten van me, als je hem ziet.
    En voor jullie; nu komt het zoete rusten...

Veel groeten;
    Hans

• 15 Juni 2013 - 14:34

Paul, Lonneke En Mats!:

Jippie!!! supergoed gedaan zeg! Wat mogen jullie trots op jezelf zijn! Niets heeft jullie kunnen stoppen kanjers! We komen snel een keertje langs, maar dan wel met de auto hoor! xxx van ons

• 15 Juni 2013 - 18:18

Harrie:

PROFICIAT!!!! Goed gedaan en aflaat verdiend!
    Harrie

• 16 Juni 2013 - 16:15

Jan Swinkels:

Van harte proficiat met het behaalde resultaat mede namens Antoinette!

Jan Swinkels

• 16 Juni 2013 - 23:10

Theo En Margo Terhaard:

Hoi Els en Toon,

Wij komen net terug van onze vakantie in Portugal.
    Wat een doorzettingsvermogen om met zoveel tegenwind en slecht weer die lange tocht te volbrengen. Diep respect, jullie hebben de Compostela's meer dan verdiend.

Heel veel groeten,
    Theo en Margo

• 19 Juni 2013 - 18:11

Zef Hendriks:

Wat een prestatie van formaat!!!
    Een en al respect.

Vele groeten van Zef.