panorama-inhaalslag O Cebreiro - Reisverslag uit Melide, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu panorama-inhaalslag O Cebreiro - Reisverslag uit Melide, Spanje van Els en Toon Swinkels - WaarBenJij.nu

panorama-inhaalslag O Cebreiro

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Toon

10 Juni 2013 | Spanje, Melide

Lieve volgers.

We zitten bijna in Santiago, in Ventas de Naron, maar dat kent deze site niet! Emmy en Ton bedankt voor jullie tip: we rijden in Melide gewoon door. Zouden jullie ons advies willen geven voor de terugreis over Porto, liefst via sms.Vast bedankt. Ineke, jouw oorbellen ruiken Santiago. Dienke, ik ben op tijd terug voor de vergadering, bedankt voor je morele steun, Johan en Maria, we zijn benieuwd naar jullie verhalen over New York. Na Santiago is Odiliapeel niet ver meer. Gina, komen jullie maar lekker binnenvallen voor een biertje, dan krijg je alle verhalen uit de eerste hand.Marion, er bloeit hier ze veel moois dat ik graag jouw deskundige commentaar zou horen. Wilma en co. een goede voorbereiding voor jullie grote feest! Kees, we kijken thuis meteen op Gmail. We bellen je morgen. Beterschap!

Voor niet-ingewijden:
Cruz de Ferro is een ijzeren kruis op 1500 meter hoogte waar pelgrims van oudsher een steen neerleggen als symbool voor een last die ze afleggen na deze tocht. Als je dit kruis haalt, haal je ook Santiago. Moderne pelgrims laten er stenen, foto´s, schelpen(!) en linten achter.

O Cebreiro is een gevreesde etappe, een top van 1300 m, een mysterieuze plek. Men zegt dat daar de heilige graal te vinden zou zijn waarnaar zoveel ridders in de middeleeuwen op zoek waren. (o.a. Parsival)

De feiten:
zondag 9 juni Cacabelos-Tricastella 67 km.
maandag 10 juni Tricastella- Ventas de Naron 59 km.

zondag
Vandaag zouden we O Cebreiro bedwingen. Ik had er best tegenop gezien, maar het viel mee. Het weer was bewolkt, maar droog. Zelfs op de stukken van 9 % bleef ik in het zadel waar ik best trots op was. Al vanaf Puente de la Reina stond de route in het teken van de pelgrims, maar nu was er geen ontkomen meer aan. Hele dorpjes waren opgeknapt, overal kon je kamers en souvenirs krijgen en waren albergues en ik maakte foto´s van de gekste dingen, prullenbakken in de vorm van een schelp bv.
We waren boven voor we er erg in hadden en toen brak de zon weer door. Hele stukken blauwe lucht! Het dorpje Cebreiro was zo toeristisch dat we het snel bekeken hadden. We daalden 15 km. af in de zon, over een goede weg, zonder regen, mist of kou en eindelijk kregen we de panorama´s die we zo node gemist hadden in de Pyreneeën, een echte inhaalslag. Schitterend, een cadeautje! We stopten bij Casa David in Triacastela

maandag
Een sombere dag. We begonnen na een culturele shot in het dorp meteen te klimmen en dat ging de hele dag door. In Samos kregen we een tampon bij het klooster. De vergezichten waren weer geweldig, genieten dus! Op de gekste plaatsen bloeide de brem en de koekkoek riep. Na 2 pauzes kregen we een bult van het eeuwige klimmen. Van de 60 km. klommen we er vandaag minstens 50, met klimmen tot 10 %. Denk je dat je met Cruz de Ferro en O Cebreiro Santiago in je zak hebt, maar nee dus. We kwamen telkens een Nederlands stel tegen dat we eerder ontmoet hadden, Margriet en Ben, met ook weer hun eigen verhaal. Misschien zien we ze terug in Santiago. Uiteindelijk kwam er een einde aan de laatste klim (van 12 km.!) en stopten we bij een albergue in dit dorpje. Het deed zijn naam eer aan, het waaide er enorm. We waren nog niet binnen of het begon te stortregenen; iets wat we de laatste week telkens meemaken.
Er was nog een tweepersoonskamer vrij en na het wel zeer eenvoudige pelgrimsmenu kon ik op de computer en Toon naar bed.
We doen rustig aan hopen woensdag in Santiago te arriveren. Voor morgen is nl. regen voorspeld en we willen deze tocht met zon afsluiten!
Liefs,

Els, mede namens Toon

• 10 Juni 2013 - 22:01

Ineke:

Spannend! En wat ben ik blij voor jullie. Ik hoop toch zo dat de oorbellen een maatje vinden. Succes met de laatste kilometers xxx ineke

• 10 Juni 2013 - 22:17

Veronie:

Lieve Els en Toon,

De laatste loodjes, fantastisch zoals jullie volgehouden hebben.
    Geniet van alle moois, van alle indrukken, maar vooral van elkaar: dit hebben jullie samen gepresteerd!
    Wij gaan deze week met vakantie naar de Auvergne dus de rest zien of horen we later wel.

Tot gauw,
    Alle liefs,
    Veronie en Roel

• 10 Juni 2013 - 22:19

Joris:

mooi hoor, nog een klein stukje en Santiago is bereikt. De aanhouder wint...

• 10 Juni 2013 - 23:07

Henk En Marianne:

Geweldig wat jullie presteren! Na alle regen en kou die jullie doorstaan hebben zullen de laatste loodjes nu eens een keer niet de zwaarste zijn!
    Op naar de finisch,geniet ervan!
    Veel groeten,
    Henk en Marianne

• 11 Juni 2013 - 00:01

Dennis En Mandy:

Succes met de laatste loodjes, maar zo te lezen zit het wel goed met de moraal!

Geniet ervan,

Dennis en Mandy

• 11 Juni 2013 - 01:02

Louise En Rob:

Woensdag eindelijk de bekroning........we steken een kaarsje voor jullie op, dat jullie laatste kilometers voor de wind zullen gaan. We kijken uit naar jullie terugkomst: bijna 40 dagen onderweg. We nemen aan dat jullie weer naar julllie eigen bed verlangen.
    Geniet in Santiago van al het moois; bezoek de pelgrimsmis en geniet 's avonds van de vele avond-optredens. We horen wanneer jullie vliegen ?

gr. en buen camino voor de laatste kilometers!

• 11 Juni 2013 - 09:21

Jasper En Suus:

Lieve Toon en Els,

Geweldig om te lezen hoe goed jullie het al enige tijd volhouden en nu onderweg naar de finisch!
    Spannende dagen voor de boeg... wij wensen jullie veel succes toe met de laatste loodjes en geniet er nog maar van. Op naar de grand finale!!

Liefs Jasper en Suus

• 11 Juni 2013 - 11:07

Christ:

Hoi moedige pelgrims

volgens de kaart vandaag nog een 60 km gefiets en aangekomen in Santiago de Compostella.
    Een dikke proficiat om deze zware reis tot een goed einde te brengen.
    Heel veel groetjes en dikke knuffel van ons Evy

Christ

• 11 Juni 2013 - 15:51

Toon En Mieke Reijnen:

Ha stoere fietsers,

Kei-knap dat jullie het hebben volgehouden! Dat verdient een dikke pluim. Geniet in Santiago en hopelijk zwaait het wierooksvat voor jullie. Heel veel groetjes en we zijn benieuwd naar jullie verhalen. Liefs Toon en Mieke

• 11 Juni 2013 - 17:20

Hans Van Rijt:

Ha Els en Toon,

Geweldig! De aanhouders winnen, blijkt maar weer eens.
    Die laatste dag lukt natuurlijk ook nog wel.
    Enneh.. daarna het hele eind weer terugfietsen...? (geintje)
    En ben maar blij met het weer dat je hebt. Hier is het boven de dertig graden. Wel lekker, maar niet als je moet fietsen. Maar wat meer zon had ik je wel gegund.
    Geniet maar van de laatste etappe!

Groetjes,
    Hans

• 11 Juni 2013 - 19:51

Emile, Cindy En Rosa:

Hoi, hoi,

De aanhouder wint! Zo zie je maar eindelijk goed genieten van het uitzicht en af en toe ook lekker genieten van de zon!!! En de wetenschap dat het einde van de tocht in zicht is zal zeker ook goed doen.
    Heel veel succes voor de laatste kilometers.... een topprestatie! Liefs Emile en Cindy en een dikke knuffel van Rosa.

• 11 Juni 2013 - 20:31

Trea En Toon Swinkels:

Behalve jullie hartverwarmende groeters zal ook Kobus een milde glimlach niet kunnen onderdrukken.
    Tante Mieke zou gezegd hebben: "Wa hedde doar toch te zuuke en de ( spreek uit de e-klank van het dialectische, liever Ujese "GEK!) hellemol mi de fiets ! Wa hoale ze in d'rre kop !"
    Trea en ik zeggen, met al die anderen: Toch weer het verkeerde jaar uitgekozen. 't Was het koudste voorjaar sinds heeeeeel lang. Dus: Onze petjes gaan af en grijpen naar de CHAPEAU ! Trea en Toon.

• 11 Juni 2013 - 21:26

Ell Van Oort:

toon en els.als jullie planning uitkomt bereiken julie santiago.wat een prestatie.het kan niet genoeg gezegd worden.we komen graag jullie verhalen horen.blijven jullie toch nog wel even vakantie houden?ga genieten van jullie zeer verdiende rust.houdoe vanaf een zonnig vlieland.frans en ell

• 11 Juni 2013 - 23:19

Alice Swinkels:

Dag lieve peetoom/opa en tante,

Nu jullie er zijn durf ik het op te schrijven... wat een enorme doorzetters zijn jullie. Echt respect, ik denk dat menigeen van ons zoiets had, kappen met die handel! Maar nee hoor, jullie gingen maar door! Niets dan RESPECT!! Nog even succes en dan mag de champagne open! Geniet er nog van! Jullie zijn toppers!
    Liefs Alice, Remco en de kids!

• 12 Juni 2013 - 10:33

Ellen Faulhaber:

Beste Els en Toon,

Nog even en de strijd is gestreden.
    Razend knap en wat een doorzettingsvermogen. Ik begrijp nu pas de echte betekenis van doorregen.
    Hopelijk wordt jullie laatste dag er een met een gouden randje, zowel letterlijk als figuurlijk. Heel veel groeten en
    mogen de klokken straks voor jullie luiden.

Ellen en Paul.

• 13 Juni 2013 - 13:13

Ad En Anny Swinkels:

Hallo, ik denk dat jullie er nu wel komen.Het is een hele en belastende reis geweest.
    Woensdag is de grote dag. Proficiat alvast.
    We bellen wel als jullie weer thuis zijn.

Groeten van Ad en Anny

• 13 Juni 2013 - 21:18

Marieke Post:

You made it! Ik hoorde van mijn mams dat jullie gisteren inderdaad Santiago bereikt hebben. Wat een enorme prestatie hebben jullie samen geleverd, fantastisch!! En nu welverdiend bijkomen en trots op jezelf zijn! Geniet ervan.

Liefs, ook namens mijn ouders!